-30 grader

I morse när jag såg hur kallt det var ute så ville jag bara dra täcket över huvudet och somna om. Men någon timme senare satt vi på skotrarna för att flytta renar mot Arvas. Önskar att jag hade kunnat ta kameran med mig eftersom det var en helt underbart vacker dag. Uppe på första fjället såg man solen i söder och snön låg tungt på fjällbjörkarna. Jag brukade tidigare säga att det finns vissa stunder och vissa platser där man i stort sett kan bli kär i vem som helst just för att de där tillfällena är så magiska. Och när vi kom flyttandes efter renarna i det där ljustet var det just en sådan stund. Tur att det var jag och N som var där:-)

Renarna följde ett skoterspår och eftersom snön på sidorna var så djup följde de spåret. Det innebar några timmars långsam skoterkörning. Vilket i sin tur gav mycket tid att tänka. Tänka på saker som jag annars inte alltid hinner med. Som till exempel hur mäktig kylan är sådana här dagar. Minsta lilla glipa i kläderna känns direkt, någon enstaka minut utan tjocka skinn handskar gör att händerna svider och blir iskallt stela. Skidor på skotern är ett måste vid nödfall, och tack mamma för att jag fått låna en varm skinn mössa! När jag åkte från Studsviken för några dagar sedan besökte jag en vän som arbetat med renar i hela sitt liv och vi kom att prata om kyla. När han var ung och precis börjat med renar flyttade de ner till vinterlandet med skidor. De flyttade så långt de orkade och föret höll varje dag. Var det månsken så flyttade de även på nätterna. I många byar efter vägen fick de husrum, och i andra inte. Han minns särskilt en by där man sälla fick husrum eftersom det inte gillade ”lappar”. Han berättade om en natt de sovit på andra sidan sjön mitt emot byn i närmare 30 minusgrader. Eftersom de visste att de inte var välkomna hos någon gällde det att elda stora eldar för att klara natten och kanske få en stunds vila. Idag när jag kände kylan mot den lilla delen av ansiktet som stack fram så tänkte jag på att det måste finnas en balans mellan ens rädsla för kylan och att känna respekt för den.

Påbyltad med kläder efter en dag i kylan

Vi kom iallafall fram till Arvas och hem igen. Sofia Jannok har förövrigt döpt en av sina sånger till Arvas. Kolla här. Musikvideo ser dock ut att ha spelats in på ett annat ställe.

En reaktion på ”-30 grader

Kommentera

