Ida Maria från Arfliden

Vid sjön Vuolvojaur långt uppe i Norrland finns en plats som heter Arfliden. Där låg i slutet av 1800-talet två små grå timmerstugor. I den ena bodde August Nilsson och hans stora familj och i den andra Ida Maria med föräldrar, farmor och många syskon. När jag föddes bodde vi hos mormor och morfar i Krokfors, många dagars väg från Arfliden. Då arbetade pappa på sågverket där men sen så fick han löfte om att flytta till en ödesstuga i Arfliden. Bolaget gav honom en häst och den spände han för en höskrinda. Det var vinter och skrindan hade två medar. Jag var två år och Nisse var nyfödd. (…) Iblad köpte vi renkött av lapparna på andra sidan berget. Förutom dem och August Nilsson var det långt mellan gårdarna, miltals på sina ställen. Närmaste samhälle var Arjeplog och dit var det sju mil och det fanns inga ordentliga vägar” Texten kommer från Ann-Madeleine Gelottes bok Ida Maria från Arfliden. En bok som jag tyckte mycket om att lyssna på när jag var liten. Den bygger på författarens mormors berättelser från sitt liv.

Ida Marias familj när de flyttade till Arfliden

När vi för precis ett år sedan var ute och skotrade nån mil från Seidegava stannade vi till vid ett ställe som kallas Arfliden. Boken som mamma och pappa läst för oss flera gånger när vi var barn kom upp i tankarna och det visade sig att det faktiskt var om den platsen den handlande. Av husen återstår nu bara grunden. Men det var platsen Ida Maria växte upp på och lämnade som 24 åring när mamman avled i tyfus och stugan brann ner. Platsen heter egentligen Arvas Skaide, och samerna som de köpte renkött av var mest troligt N:s släktingar.

Snö som inte bär skidorna

Jag hade tänkt ta en skidtur till Arfliden idag. Men när snön på sjön inte bar, blev jag lat och läste boken till en kopp te istället:-) Jag kommer ihåg att jag fascinerades väldigt mycket av berättelsen om Ida Maria. Även idag tyckte jag om den, en barnbok som även passar för vuxna. Den är skriven med värme och glädje trots att hon beskriver mycket slit, sorg och vemod.

3 reaktioner på ”Ida Maria från Arfliden

  1. Jag tycker så mycket om sådana här böcker, så det är bara att leta blanda alla era böcker så kommer du att hitta flera. Kram

  2. Min farfar och farfarsfar hade diligenslinje och handelsrörelse där uppe; min syster Irene har träffat nån ätttling till han som körde Ida Maria från Arvliden tror jag..

Kommentera

