Det skrivna ordets makt

När jag studerade en period i Tromsö för några år sedan så lärde jag mig betydligt mer än bara det som stod i böckerna. En sak jag tidigare inte funderat på var hur mycket en enda skylt kan betyda. Jag insåg verkligen vilket styrka det ligger i hur språk och ord används. Överallt på Tromsö Universitet så finns det skyltar på både samiska och norska. Trots att jag inte talar nordsamiska så blev jag väldigt varm inombords av dessa skyltar. För mig innebär det att man erkänt det samiska som en viktig del av universitetet och Tromsö. Det kändes som att jag som samisk student hörde hemma där, att den kultur jag är uppvuxen i faktiskt har betydelse även där. Nu ser jag dem överallt. De samiska skyltarna. Som för mig symboliserar så mycket mer än bara ord. I Jokkmokk står både biblioteket och kommunhuset på samiska. Jag blir glad när jag ser dem.

Någor jag däremot inte blir glad av är det motsatta. För några år sedan började man sätta upp samiska vägskyltar vid olika orter inom Sápmi. Citaten under är bara några exempel på hur provocerande en liten skylt kan vara:

”De samiskspråkiga vägskyltarna i Gäjka/Dikanäs har återigen utsatts för vandalisering. Någon har sprayat över det samiska namnet på Dikanäs med vit färg. Det gäller alla skyltarna vid de fyra infarterna till Dikanäs.” Från SR 11/3-2009

”Nu har de samiska namnskyltarna i Vittangi saboterats igen. När skyltarna med Vittangis samiska namn Vazás sattes upp för sju år sedan saboterades skyltarna vid ett flertal tillfällen, men sedan 2003 har de fått vara ifred, fram till nu.” SR 24/10-07

”Skona oss från denna dårskap med dubbla ortsnamn , Vi bor i Sverige och skall självklart ha svenska skyltar , samiska eller någon annan ursprungsbefolkning skyltar passar väl bäst på museum !” Ur kommentarer VK 07/10-09

Kommentera

