Goabddá

När jag fyllde 20 fick jag en bild av Lars Pirak i present som föreställer två renar framför några fjäll. Tavlan har sen dess följt med mig i mitt ständiga förflyttande, från lägenhet till lägenhet. 6 år efter att tavlan blev min, så vaknade jag upp en morgon i en koja uppe vid vistet i Parka och tittar mot Goabddábákte. Fjället på tavlan. Hade nog inte egentligen tänkt på att fjället på tavlan fanns på riktigt.
Den där morgonen för ett år sedan kändes det som att fjället utmanade mig. Så efter frukosten drog jag på mig skidorna, körde till kanten av fjället för att därefter klättra upp på det. Söderut ser man mot N:s sommarland och norrut skymtar östra delen av Sarek. Tänker ofta på den där fina vårdagen, när jag tittar på tavlan ovanför min säng.

Kommentera

