Dyrare mat?!

Lyssnade på ett program på P3 ikväll som handlade om mat. I Sverige slänger vi oerhörda mängder mat varje år, så mycket att det räknas som ett ökande miljö och resurs problem. Programmet, som utgick från en grupp som startat på facebook och nu hittas på hemsidan Dyraremat.nu handlade om huruvida en höjning av matpriserna skulle minska mängden mat som slängs.
Jag vet inte om det är lösningen på problemet, men det fick mig att tänka på vilken makt vi som konsumenter har. Inser att jag har gått från att ha varit en idealiserande tonåring som tillsammans med min vän Line satte upp lappar vid äggen på matbutiker över hur burhöns behandlas, till att knappt reflektera över om produkterna jag köper är kravmärkta eller ekologiskt odlade. Hur gick det till?
Visst är det som många i programmet påpekade ofta en ekonomisk fråga, men sen beror det nog även på okunskap och för att vi inte ”orkar” engagera oss i allt. Men innerst inne tycker jag att bra mat tillhör livskvalité. Jag tänker ju att det finaste och bästa kött jag vet, ren och annan vilt måste få ha ett vettigt pris.

Min mamma har påverkat min syn på mat väldigt mycket. Hon har genom vår uppväxt varit väldigt bra på att ge oss mat som antagligen klassificeras som både miljövänligt och närproducerat. Dessutom med minimala mängder halvfabrikat och tillsatser. Tror att det faktiskt också var det mest ekonomiska. Det som kostar pengar idag är tiden man behöver lägga ner på att laga maten från råvarorna. Jag blev lite inspirerad när jag googlade runt kring dessa frågor så nu ska jag försöka ändra mina konsumtionsvanor i en mindre skala och lära mig mer… Haka på ni med så kan vi ge varandra tips:-)

En sak som händer i Sápmi inom en snar framtid i denna fråga är att Slow Food Sápmi kommer anordna en stor konferens nästa år, Terra Madre Indigenous People. För första gången ska urfolk från hela världen samlas för att diskutera hur traditionell kunskap kring användandet av naturresurser ska ge god, ren och rättvis mat. Kolla mer här: Slowfood Sápmi

Kommentera

