Att vandra

Efter en kalvmärkning vid Stekkenjokk i Vilhelmina Södra onsdagskväll bestämde jag mig för att gå hemåt. Eftersom det redan var natt gick jag första timmarna till Tjåkkele stugan för att sova ett tag. Stannade efter vägen och drog upp en liten frukost fisk i en tjärn. Lyckades därefter skrämma några kvinnor som låg och sov i stugan när jag slet upp dörren fem på morgonen. Några timmar senare dök det upp ett helt gäng flugfiskare som var på väg nedåt efter ransarån. Det är alltid intressant att möta människor på sådan där platser. Precis som jag fascineras över hur galet mycket packning och prylar de har med sig verkar de fascineras över min tillsynes ostrukturerade packning, matsäck och vandringsplaner. Jag har sällan planerat helt hur jag ska gå eller hur länge jag ska vara borta. Vilket i och för sig ofta gör att matsäcken känns lite torftig efter ett tag och jag inser att jag slängt ner en dunväst eller tjocktröja för mycket. Känner mig begränsad med för tung ryggsäck.

8 Juni 2010 13.00
Solen skinner, men det är lite oroväckande mörka moln i närheten. Tar av vid bron över ransarån, med riktning med Tjolmenvaegkie. Bron över Frimthsjohke har rasat så där är det vadning som gäller. Halkar på en sten i strömmen, men blev lyckligtvis inte blött.

Pappa tror att det är Bengt Sjulssons gamla cykel som står där, men informationen är inte bekräftad:-)

Det är så otroligt fint att vandra denna tid på året. När blommorna färgar fjällen i alla möjliga klara färger. Dalen var så grön och frodig, och jag tänker att här kommer de att ha det bra i sommar. Renkalvar alltså. Ja och de övriga renarna också förstås. Blir det myggigt och varmt kan de söka sig mot Raajnesenvallien som fortfarande har iallafall lite snö kvar.
Gick förbi aahkas, min farmors kåta. Hon fyller föresten 80 år på måndag och är på väg upp hit för att fira. Inser att jag borde be henne att berätta lite mer om när hon var yngre och när de bodde där hela somrarna. Blev dock lite sorgsen när jag tänker på att kåtorna där har fått förfalla och stå tomma. Eftersom jag har ganska livlig fantasi kan jag när jag lägger mig ner i gräset en stund och blundar nästan känna hur det var där om somrarna när alla bodde där och de utgick därifrån under sommarens renskötselarbete. Önskar att jag bara fick resa tillbaka i tiden för en dag och följa aahhkas fotspår:-)

Det började bli eftermiddag så jag vandrade vidare, upp mot Raavrevaartoe. Blev sittande en stund när jag kom på fjällkanten och spanande med kikaren. Inga renar eller andra djur syntes till.
Sydväst hade jag utsikt mot Rainesklumpen.

Vid Vardofjäll och Gaajsartjahke verkade det dock åska och regna ordentligt.
Svängde av över Båvloe, rundade efter ganska tung vandring med mycket knott och lite regndroppar Tjearroehnjunenie på Lasterfjäll. Där klarnade det upp så att jag såg Låvseje (Ljusfjäll) toppen. Efter några mils vandring började jag bli trött och sista biten till Ljusfjällsbaracken blev bara en transportsträcka eftersom jag längtade till sängen. Lagade mat och läste i gästdagboken från alla renskötare som passerat under 80 och 90 talet. Stundvis mycket roande läsning.
Ja du Jonas, delar av matförrådet är fortfarande från 80-talet. Men det som inte krypit iväg av sig själv vid det här laget klarar sig nog ett tag till:-)

Med dessa ord inleddes boken:-)
Betraktade solnedgången/uppgången innan jag somnade.

9 Juni 2010. Ljusfjällsbaracken. 08.00
Slätregn, Ljusfjäll ligger i dimma. Somnar om.

Det klarnade dock upp ganska snart så eftersom jag kände mig lite stressad begav jag mig på mina sista mil mot Gielas. Passerade denna tokroliga byggnad som användes som byakoja innan baracken byggdes. Har inte helt koll på historien bakom den??
Vandrade i skogskanten under fjället ner tills jag kom upp på vardofjällsleden. Såg några älgar under fjällkanten. Från Grundvik återstod den tråkiga (och ganska långa) vandringen längs Ransarn. Trött efter över 5,5 mil i benen, men nöjd mötte jag pappa i Gielas. Han hem och duscha för att sen höra att de höll på ta in renarna vid Daevnien. Så igår kväll hade vi vår första kalvmärkning på hemmaplan. Lycka.

6 reaktioner på ”Att vandra

  1. Underbart Anna-Maria!! Vilket fint blogginlägg, får mig att le stort=) Åh, jag längtar till fjällen!! Lycka till med kalvmärkningen. Tänker på dig. kärlek/Lisa

  2. Alltså din blogg Anna-Maria är något utöver det vanliga :)! Jag är helimpad över djupet i dina texter samtidigt som de är roande att läsa och dina strapatser över stock och sten :)!!! Hoppas att allt är bra med dig, kram I-A

    1. Åh, tack finaste ni! Har varit lite off på bloggandet sista tiden, men såna här kommentarer gör ju att man vill skriva ofta:-) Tänker på er med! Vi måste höras igen när det lugnar ner sig påvår kant. Kram/A-M

  3. Anna-Maria du bodde i din ahkas kåta din första sommar. Du kunde inte gå men var bestämd ändå att utforska världen runt dig.Har tänkt många gånger hur jag fixade det.
    När kalvmärkningen var färdig, gick det fort att hela dalen tömdes på folk. Vi hade beställt helikopter flera dagar senare, men vi bestämde oss för att följa med Inga o Nils Johan ned till Halvardsdalen. Jag bar dig och Martin bar Margret. Inga och Nils Johan hjälptes åt att bära våran packning. Det var första gången jag gick den vägen,
    det var en fin upplevelse som jag alltid kommer att ha med mig.

  4. Fantastiskt fönster rakt ut i fjällvärlden för mig som just nu sitter och knackar kod på ett stort företag i södra Sverige!

    Semestern är redan slut och dagarna räckte inte till för en tripp norrut till släktstugan i Kittelfjäll i år. Tittar på dina bilder och suckar… Det finns någonting i dessa urgamla berg som inte finns nån annanstans.

    Hade varit kul med en bild på den lilla utrustning du hade med dig. Mat?

Kommentera

