Sånt man gör i småbyar

Förra helgen när vi var på väg till Åsele så svängde vi in efter en välbekant grusväg. Egentligen hade vi inte riktigt tid, men passerar man det vägskälet när det är Sveja Festival´n så hinner man iallafall med en kaffe och våffla. I Svedjan har jag tillbríngat många fina sommardagar när jag var liten. Även vinterdagar förstås, eftersom vi har renarna i det området vissa perioder. Men sommaren är ändå något speciellt. Brukade bo någon vecka hos min vän Emma och hennes familj. Finaste mamma Stina och pappa Torkel Ingelsson i Svedjan. Emmas syster Lovisa har flyttat tillbaka till Svedjan och bor i ett hus vid sjön. Sjön som vi brukade bada i, eller jag stod väl mest på land inlindad i handduken med blå läppar och tittade på när de andra simmade omkring har jag för mig. Det är iallafall på Lovisas gård som Sveja Festival´n gick av stapeln för andra året i rad. En hel dag med loppis, auktion, kaffeservering, musik och byakamp med grenar som till exempel höhässjning. Kvällen avslutas med dans i logen. Som sagt var hann vi bara ta en kaffe och våffla, och krama om Ingelssons på vår genomfart. Men av det lilla jag såg och den känsla jag fick när vi strosade omkring så var det ett underbart fint arrangemang. Bra jobbat Lovisa! (och alla ni andra)

På auktionen kunde man ropa in ett vedlass. Och undrar ni hur det gick på byakampen får ni läsa på Lovisas blogg. Mellanhimmeloch helvete

3 reaktioner på ”Sånt man gör i småbyar

  1. Typiskt att de va dop den dagen annars hade vi kunnat strosa runt å surra å uppleva gamla minnen tillsammans. (sånt som jag gillar sentimental som jag är) Men å andra sidan, vore det inte för dopet, så antar jag att du och Nila inte skulle svängt in på våffla och kaffe.
    Konstigt att vi inte kom på festival iden för länge sen när vi va små. Fast då hade nog ingen hakat på. Kanske inte så många som vill köpa renbajs.

    Saknar dig. Skulle behöva den där strosardagen. Gå ut i skogen sätta sig på varsinn stubbe och äta en macka med the å bara fördriva dagen.
    Vi hamnade förresten på lassaret efter dopet igen, nu va de ju jag som va sjuk. låg där i en vecka. Men nu ska vi väl hålla oss hemma och vänta på strosar dagar i skogen.
    kram

Kommentera

