Aahka och jag

Mov aahka, min farmor, är en fantastisk kvinna. Hon fyllde 80 år i somras, och i går var vi ute i skogen tillsammans och plockade lingon. Den eftermiddagen kommer jag att spara, och ta fram när novembers regniga, mörka dagar dyker upp. Eller kanske när januari dagarnas kalla snö blåser omkring och försöker krypa innanför dunjackan. En sådan dag när det blir frostblommor på fönstrena, och man glädjs åt att vara inomhus, så ska jag öppna en burk lingonsylt och tänka på vilken fin dag det var igår.
När vi kom hem visade hon mig hennes sätt att rensa bär. Genom att lägga en bordskiva på bordet med en liten upphöjning under skapades en lutning. På bordet la hon sedan en tyg bit, sen rullade lingonen ner och gjorde därmed mycket av jobbet själv.

En reaktion på ”Aahka och jag

Kommentera

