Snåljåp

Jag har upptäckt att jag ofta är snål mot mig själv. Tillåter mig inte att vara helt nöjd. Klappar mig själv alldeles för sällan på axeln och säger att det här Anna-Maria gjorde du bra. Jag upptäcker dessutom ibland att jag tänker elaka saker om mig själv. Vilket jag ju ändå vet kan vara rent skadligt att göra. För vi människor behöver bekräftelse, av andra och speciellt av oss själva. Vi behöver säga till oss själva att vi är bra, oavsett vad vi gör och vad andra tycker om oss. Jag har alltid haft bra självförtroende, har sedan jag varit liten haft stor tilltro till min egna förmåga att prestera saker. När jag ser tillbaka så tycker jag att jag faktiskt varit väldigt modig, vågat pröva nya saker och glatt mig åt olika saker jag lyckats med. Ofta på grund av att jag haft människor i min närhet som hejat på vid sidan av och som bekräftat mina framsteg. Vilket jag förstås är otroligt tacksam över. Ett gott självförtroende kan bära en långt, så länge livet går som planerat. Men livets nycker går inte alltid att förutse, för det kommer perioder i livet som är tyngre. Man misslyckas ibland. Man ställs inför saker som vänder upp och ned på det man tidigare tog för givet. Det är då man inte har råd att vara snål mot sig själv. Det är då man verkligen behöver känna att man trots allt duger som man är, en god självkänsla med andra ord.

Har varit på en underbar kurs i helgen hos United Sisters på fryshuset där vi bland annat reflekterat lite kring självkänsla och hur det man tänker om sig själv påverkar ens självkänsla. Så i höst ska jag verkligen anstränga mig för att vara snäll mot mig själv.

Har tidigare läst Mia Törnbloms bok ”Självkänsla nu!”, en bok jag rekommenderar för er som vill veta mer. Och för er som inte orkar läsa en hel bok kan ni ju läsa denna artikel: 10 steg till bättre självkänsla!

2 reaktioner på ”Snåljåp

  1. Sluta tänka elaka saker om dig själv, det här är vad jag tänker om dig: Själsstark, STARK på alla sätt, vass, attraktiv, uthållig, skriver otroligt, kämpe, full av idéer, påhittig, stilfull, fin…du är helt enkelt någon jag ser upp till. alltid gjort. kärlek

Kommentera

