En tänkvärd artikel

Sverigedemokraterna kom in i riksdagen. En skrämmande verklighet så här en vecka efter valet. Det väcker en känsla av sorg och till viss del ilska i mig att det är så många människor som faktiskt sympatiserar med deras åsiker som genomsyras av främlingsfientlighet och rasism. Men en annan sak som skrämmer mig är hur många av oss som känner så här hanterar detta faktum. Det har pågått en hetsjakt senaste veckan på Sverigedemokrater och de som röstat på dem. Listor med namn har lagts ut på internet för att hänga ut de som röstat på partiet, jag har vänner på facebook som deklarerat att de som röstat på SD i vänkretsen inte längre är välkomna, Sverigedemokrater får högar av hotbrev och behöver polisskydd….osv. Jag har förståelse för den frustration de väcker hos människor, men när detta sker så vinner de ytterligare i mina ögon. För dessa metoder ökar främlingsfientlighet och segrering, de tar fram delar i vårt samhälle som jag är rädd för. Vi kan inte få människor att ändra åsikt genom att slå dem, genom att stänga dem ute, hånskratta eller kränka dem. Tror jag iallafall.
Vi måste finna andra sätt. Jag har inga lösningar, men det är förhoppningsvis något som kommer debatteras i media och kring köksbord de närmsta fyra åren. För jag är övertygad om att kraften till förändring mot det samhälle vi vill ha och leva i, ligger hos oss alla. Var och en. Vi kan skapa förändringar tillsammans.
I anslutning till detta inlägg så vill jag bara tipsa om en läsvärd artikel:

Vad kostar en man. DN 20010922

Kommentera

