Mentorskap

I helgen ska vi ha en peppträff för några i Niejda- Chicks in Sápmi gänget i Årrenjarka. Projektet där vi vill fokusera på positiva saker och lyfta sånt som är bra. Det finns så många fördelar med att växa upp i två kulturer, och vi behöver värdesätta de finaste delarna. Lyfta och använda oss av bra exempel.
Mentorskap är ett fint sätt att utvecklas och lära sig nya saker på. Det är för mig en viktig del i vår samiska kultur, där mycket av kunskapen förs vidare mellan generationer från person till person. Vi är ju dessutom ofta vana att umgås över generationsgränserna: i arbete, på fester, med släkten osv.
Det finns massor av exempel på mentorskap i Sápmi, nu och från förr. De kunskaper jag har om renen och renskötsel har jag inte lärt mig genom att läsa böcker. Utan genom att göra saker tillsammans med och under styrning av äldre människor i min omgivning. Mentorskap kan innebära flera saker, men ofta handlar det om att vara en trygg vuxen person. Detta har vi haft med oss när vi utformat Niejda. Där tanken är att samiska tjejer stödjer och peppar andra tjejer. Jag känner mig trygg och förväntansfull inför helgen eftersom de är ett väldigt fint gäng vi lyckats samla ihop.

En reaktion på ”Mentorskap

Kommentera

