Music makes the people

Det verkar som att det händer mycket i den samiska musikvärlden för tillfället. Samisk musik är inte längre bara något för samer. Det är musik för människor med skilda musikstilar. Precis som annan musik. Olika typer av musik där det samiska språket ses som ett plus, något som förstärker musiken. Istället för något som ingen förstår. Där jojk används på nya sätt, och på gamla traditionella sätt. ”- Vi har valt att göra musik utan någon bestämd form” säger trumpetaren Johan Asplund i bandet Àra under en intervju på VK.se. Igår hade de releasefest för sin nya skiva med det mystiska namnet 0. Jag längtar ännu mer till att lyssna på denna skiva när jag läser att ”O gästas av Sofia Jannok och en dikt av Nils Aslak Valkeapää är grund för ett av spåren.” Artikeln hittar du: här

Vidare kan jag för er som missade det tipsa om Mollets spelning på nyhetsmorgon i morse. Som ni hittar här Vi har suttit ikväll, efter en dags renskiljning i Froskon och tittat på klippet. Avslutar med ett citat av min kollega från dagen, 16 år:
”Jag tycker deras låtar är sååååå bra. När deras nya skiva kom, lyssnade jag på den hur mycket som helst.”

Kommentera

