Ett gissel att se upp med!

Man kanske inte ska skämta om allvarliga saker som egentligen rör brottsmisstankar, rasism, okunskap, smutskastning, frustration osv. Sen borde man ju förstås ryta ifrån när någon sprider fördomar och tycker det är okej att dra alla över en kam. Men ibland kan man ju inte låta bli att skämta och skratta åt det istället. Eller iallafall småfnissa lite för sig själv. Har varit tvungen att besöka ett blogginlägg två gånger idag, för att fnissa lite och för att kolla om någon kommenterat. Tänker att det är tur att jag iallafall inte behöver se personen i ögonen när han uttrycker sina åsikter, för då är risken att det börjat pysa fniss ur mig och att jag kanske exploterat i skratt. Så där okontrollerat som det blir när man egentligen inte ska skratta. Som när någon är arg till exempel.
För istället borde jag bli förbannad eller iallafall irriterad när han sprider fördomar om samer och kommentera hans inlägg med något som:” -Hörru du gubbe, såna där insnöade och idiotiska inlägg vill jag inte veta av. Vi samer består, precis som alla andra folk, av individer. Vi är ingen klump där alla fyller upp din stereotypa framställning”
Men det har jag inte gjort. Det är alldeles för svårt att ta hans åsikter på allvar när han inleder inlägget med:
”Jag har sagt det förut, men jag kan säga det en gång till: Samerna är ett gissel som vi får se upp med.”

Kan dock inte avgöra om det är komiskt eller läskig att personen bakom bloggen presenterar sig som: f.d. förvaltningschef för Södra Lapplands sjukvård.

En reaktion på ”Ett gissel att se upp med!

  1. Man ska inte låta sig bländas av att han varit chef. De är inte sällan människor som gärna trampat på andra för att komma uppåt, utan bättre motiv än att försöka läka sitt sorgligt dåliga självförtroende. Inget parti verkar ju vilja ha honom, så nu sitter han ensam och kastar skit omkring sig för att få lite uppmärksamhet. Patetiskt.

Kommentera

