Freestyle

Sista kvällarna har jag och pappa skruvat i min skoter, och nu är vi snart klar med ombyggnationerna. Jag kan väl högst titulera mig som skruvassisten, men ibland lyckas jag faktiskt med något moment som jag inte trodde jag skulle klara av. Då blir jag otroligt nöjd med mig själv. Nöjd på ett sådan sätt som jag sällan blir med andra saker. Kanske för att jag inte har så höga förväntningar på mig själv när det gäller just skruvning.
Eftersom jag skruvar alldeles tillräckligt sällan, är jag fortfarande väldigt fascinerad av hur många bra verktyg det finns samt hur bra de fungerar om man använder dem på rätt sätt. Ibland blir det dock fel. Då blir jag mindre nöjd och får jag försöka lösa det i smyg innan pappa upptäcker det. Till exempel att jag har använt en torks i fel hylsa. Vilket tydligen gör att den lilla jäkeln kilar fast…


Tack pappa för all hjälp! Det hade antagligen tagit flera år för mig att fixa detta själv annars. (Eller hur lång tid tar det att gå fordonsprogrammet på eftergymnasial nivå?)

5 reaktioner på ”Freestyle

  1. Duktig du är som hugger in! Det är ju alla fel som männen gör i garaget (eller med Ikea-hyllan) som gör att de håller på 8 gånger så lång tid som det skulle ta om man bara gjorde rätt från början. Det är också därför de gärna skruvar ensamma. Men det är en hemlis karlar emellan, men när du nu gör ”karlsysslor” är det bra att du vet. Är lite nyfiken på vad det var för ombyggnation ni gjorde. God Jul!

    1. Vi har byggt på en flipp för att kunna förlänga mattan. Vilket innebar att vi bland annat var tvungna att byta till mindre drivhjul på framaxeln. Eftersom mattan när den blev längre stack ut så har pappa även fixat en förlängning till chassit och bytt båge samt satt på ett drag. Sen har skotern fått nya styrskenor och plastskidor. Styrskenorna är gjorda i Sorsele på http://www.lapplandsallservice.se, där de även tillverkar andra finurliga saker. Blir kul att testa:
      ” Tack vare det slittåliga materialet krävs färre byten. Våra testerpiloter har till stor utsträckning kört tidigt på sässongen, när snödjupet varierat mellan dåligt och obefintligt. Tester visar att skenorna räcker upp till tre gånger så länge som styrskenor tillverkade i normalt stål. Till skillnad mot koromantstyrskenor*, består våra styrskenor av homogent slitstål, det innebär att den får ett jämnt slitage och inte hugger eller låser fast i terrängen.”

  2. Oj va länge sen jag var inne och läste på din blogg.
    Å inte tusan var jag hemma sist när du var förbi heller… än fast jag lova.
    F’låt!!!

    Måste nog ta ett snack med Martin å höra om han e sugen på att förlänga en freestytle park till. ;0)
    Eftersom mina mekarkunskaper inte heller sträcker sig så långt. Och alla i min närvaro verkar ha fullt upp med sina egna skotrar.
    Eller eventuellt sälja den till en renägare som vill förlänga den och köpa en freestyle backcountry som redan är lång, istället. =0)

    Så när ses vi? nu snart eller om en evighet?
    Ha de gott iaf. KRAM

Kommentera

