En vacker dag

Igår följde jag Nila för att flytta några renar. Snön på trädena, sällskapet, alla färger, solen i ögonen och renarnas rörelser gjorde att det kanske var vinterns vackraste dag. Trots kylan, eller kanske just på grund av kylan. Vi tog bilen till Forsnäs på morgonen, där vi lastade av skotrarna. Snön är väldigt djup, men eftersom den har en kvalité som kan beskrivas som Disneysnö (lätt och luftig kallsnö) går det på något sätt att ta sig fram. Vi kom ganska snabbt ikapp ett 40-tal renar som förstås skulle trilskas lite innan de ville upp på spåret. Jag hade glömt kommunikationsradion, så Nila kommunicerade emellanåt väldigt otydligt med armarna och genom att blinka med lysena. Jag förstod förstås att han ville något, dock sällan exakt vad.
Eftersom Nila saknade några renar vände han tillbaka medan jag började flytta den första skocken. Hoppade av skotern och sprang idioten emellanåt för att hålla värmen i kroppen.
Några timmar senare…
Kommer fram till en vägkorsning och blir osäker på hur jag ska fortsätta. Låter renarna stanna upp. Fikar lite. Prövar ringa Nila. Misstänker att temperaturen sjunkit, och börjar bli kissnödig. Bestämmer mig tillslut för att dra av mig alla lager av kläder och kissa. Mitt i korsningen, av någon underlig anledning. När jag precis lyckats få ner skoterbyxorna, hör jag Nila hojta på några renar bakom mig. Just då, och just där. Slänger på alla kläderna på skotern, tappar en handske, fastnar i knivbältet, fumlar med blixtlås och lyckas till slut flytta skotern. Precis som renarna passerade åt rätt håll. Perfekt:-).

4 reaktioner på ”En vacker dag

Kommentera

