Längtan

När jag var på väg österut mot vårt vinterbetesland nu i helgen så tänkte jag att det var lite synd att åka från fjällen en sån här fin dag. För fjällen är fina på vintern… Men ju längre ner jag kom desto nöjdare kände jag mig. För på vintern lockar tallskogen.
Från att jag föddes så har renens vandringar styrt mitt liv på olika sätt. Mina föräldrar flyttade under hela min uppväxt mellan sommarlandet i närheten av Kittelfjäll till vinterlandet som sträcker sig från Åsele och ut mot kusten. Vilket inneburit att begreppet ”hem”, varit lite flytande. Det har ju berott på var mina föräldrar befunnit sig, vilket i sin tur berodde på var renarna var under just den tiden på året. Jag tror att vi syskon var lika glada till vilket ”hem” vi än var på väg. På vintern sjöng vi ”hej mitt vinterland” i baksätet på vår gamla Saab när vi styrde mot Tegelträsk och på våren längtade vi nästan ihjäl oss efter att få plocka fram cyklarna när vi flyttat upp igen till Kittelfjäll. Även sen jag blivit äldre har jag försökt anpassa mitt liv för att kunna åka ”hem”, eller rättare sagt dit renarna är just då så mycket som möjligt. Vilket nu innebär att den här tiden på året längtar jag österut. Mot tallhedar, lavmarker och låga skogsklädda berg. Men jag vet att när våren kommer, när det är kalfläckar på fjället, solen åter värmer i ansiktet, renarnas kalvningstider närmar sig och Lockstamon har gjort sitt för denna vinter så kväver tallskogen mig. Då längtar jag till fjälls. Igen.
Paulus Utsi har skrivit en dikt just om att bära hemmet i sitt hjärta. Kommer inte ihåg hur den går och hittar den inte på nätet. Nån som har Giela giela hemma i bokhyllan?

Kommentera

