PRO och päronträdet

Jag har sagt åt mig själv att jag måste bli bättre på att läsa tidningar och titta på nyheterna, så att jag hänger med i vad som händer i omvärlden. Man vill ju inte bli helt insnöad. Vore ju dessutom trist om man missar såna här nyheter:

VK skriver: PRO hög ned barnens päronträd

Nu blir det inga päron till barnen på förskolan Hästen i Kumla i höst. Pensionärerna skulle lära sig att beskära träd men spårade helt ur och högg ner barnens favorit träd.

– Jag har aldrig varit med om något liknande. Nu släpper vi aldrig in PRO igen, säger Birgitta Magnusson på Kumla kommun.

En annan intressant sak är att den ansvarige för tilltaget enligt aftonbladet heter Torgny Buske.


Bilden på de ledsna barnen kommer från aftonbladet.

En liten annan vinkel från aftonbladet:
Pensionärerna högg ner förskolans päronträd med motorsåg — trots att de bara skulle beskära det med sekatör.
Nu är barnen ledsna.
– Det var jättegoda päron som vi åt på hösten, berättar barnskötaren Anninger Skoog.
Kumla kommun lät fem PRO-medlemmar i en trädbeskärningskurs öva med sekatör på träden på Hästens förskola i måndags. Det gick väldigt snett.
– Efter ett tag hörde vi att de körde med motorsågar. De sade att trädet var farligt för barnen, eftersom det var ruttet. Efter lunch var det bara en stubbe kvar, berättar Anninger Skoog.
När trädet väl var nersågat visade det sig att det var helt friskt.
– De är helt vansinniga på kommunen. Vad jag förstår kommer pensionärerna att få betala det här, säger Skoog”

5 reaktioner på ”PRO och päronträdet

  1. Hahaha, ungen i grön jacka är FÖRBANNAD! Tyck synd om mig, jag bor ju i ett litet brukssamhälle där PRO:s folkhögskola är inkvarterad i herrgården. Måste nog sätta elstängsel runt mina fruktträd nu!

Kommentera

