Vad gör Dilko?

Det undrar många som jag möter eller pratar i telefonen med. Ja, vad gör han egentligen?
Jag skulle antagligen kunna skriva en hel bok om vad Dilko gör, men ska försöka begränsa mig och dela upp det på olika inlägg.
Han växer iallafall en hel del, både fysiskt och psykiskt. Från att ha varit en liten filur som följt mina steg var jag än gått så är han betydligt självständigare nu. Vilket är jätte spännande, men också kräver en hel del mer av mig. Dilko är min första egna hund, så jag förkovrar mig i valp litteratur för tillfället.
Jag är så glad att jag har möjlighet att bara öppna dörren och släppa ut honom på gården, och framför allt att det alldeles vid ängen där jag bor finns ett skoterspår som blir pistad av pistmaskinen från slalombacken.
Så varje morgon stiger vi upp och beger oss ut på små skidturer. När jag är trött så tar jag turskidorna och åker i skogen, och när jag behöver energi blir det skateskidorna. Dilko har dock fått för sig att jaga och skälla på skidspetsarna när jag åker i djupsnö, ibland även på skateskidorna. Eftersom jag gärna vill att han ska kunna skälla på kommando har jag varit försiktig att hejda honom när han skällt i några sammanhang tidigare, men det här ofoget måste jag få honom att sluta med. Har upptäckt att om jag ber honom skälla en stund på kommando när jag sätter på mig skidorna, så kan jag säga åt honom att ”nu är det bra” efter ett tag. Då slutar han. Försöker jag däremot få tyst på honom direkt, fortsätter han mycket längre. Antar att han tror det är en lek. Ska prova att ha honom kopplad imorgon och se om det blir någon skillnad. Tips?

Från att han varit valp har han varit ganska morgon trött, så efter en skidtur på morgonen och lite lek/träning vilar han ofta på förmiddagen.

För övrigt så är jag glad över att jag nu kunnat lägga ut alla trasmattor i lägenheten igen. Även om han ibland använder dem som startbana för sina ”tok” rusningar och lämnar dem i högar bakom sig, så kissar han iallafall inte på dem:-)

bloglovin

2 reaktioner på ”Vad gör Dilko?

  1. BC är ju en vallhund med mycket energi o arbetslust. Detta ”energiutsläpp” kan yttra sig på många olika sätt. Allt kan uppfattas som vallnings objekt, speciellt för en unghund som inte riktigt vet hur och var han ska arbeta, tex. bilhjul,cykelhjul,fötter o ben mm. Det är rörelsen som sätter igång beteendet. Att få stopp på detta oönskade beteende kan vara mycket besvärligt men jag försäkrar och är säker på att du kan det. Det gäller att visa hunden vem som bestämmer. Det är du som talar om när ,hur o var han ska göra . Var envis ,bestämd och konsekvent. Bra att du tar detta på allvar o stoppar det från början. Mvh. AW

  2. Hej. Är han känslig när du säger åt honom? Annars tycker jag inte att du ska vara rädd för att stoppa hans skällande på sånt du inte vill att han ska skälla åt, uppmuntra honom när han ska skälla istället:) Jag har ett skällproblem med min hund, hon efterapar áhkkus (nu döda) hund Dilko;) och vår gammhund Ránne. Svårt att få tyst på henne när man stressad och påväg med skotern. Du vet, ett sånt där lycklig, ”yeees vi är påväg”-skällande.

Kommentera

