Those dancing days

Förra helgen var vi och samlade ett hundratal renar vid viken-vika. Förutom pappa och Nila så följde även min barndomsvän Carl-Anton med. Carl-Anton som ofta inspirerade mig som barn att pröva mina gränser och även våga prova saker jag kanske annars aldrig gjort. En händelse som dök upp i mitt huvud i helgen var till exempel när vi vid väldigt ung ålder kände oss mogna för att provköra lite bil. Jag som var äldst fick sitta bakom ratten på vår gamla Saab och Carl-Anton som hade lite mer koll på bilens funktion satt bredvid som co-driver. Vi var antagligen inte så noga med detaljerna eftersom jag i stället för att lägga i backen la in ettan. Vilket ledde till att när bilen rullade framåt släppte jag upp kopplingen, så vi tog ett stort skutt med hela bilen (inklusive småsyskonen i baksätet) och stannade precis vid husväggen. Jag tror det var då jag lärde mig att man kan rulla tillbaka en stillastående bil väldigt enkelt genom att man trycker in kopplingen medan ens kompisar skjuter på:-)
Kom att tänka på att en bra sak jag lärde mig som liten i Kittelfjäll är vikten av att tillhöra ett bra team, för det mesta blir ofta bättre om man är några fler. Och vi var ett helt gäng ungar i nästan samma ålder som jobbade som bäst i grupp. En granngubbe uttryckte ungefär samma känsla så fint för mamma en vårdag för många år sedan när vi precis flyttat upp från vinterlandet och han antagligen tyckte att vi gått snäppet för långt i våra bus:
”Det är helt lugnt här hela vintern, men så fort ni kommer upp med era huliganungar så blir det ett helvetes liv”.

Bilder från helgen:
Eftersom det var några som sett renar vid sjön Stor- Dainan så körde vi även dit en sväng i lördags. Där står husen som min aahkas aajja (farmors farfar) köpte i början av 1900-talet. Husen ägs dock nu av fastighetsverket Jag älskar stilen de hade på tapeterna…

4 reaktioner på ”Those dancing days

Kommentera

