I böckernas värld

Klockan är åtta på kvällen och jag har redan legat i sängen i flera timmar. Har dragit på mig en förkylning som håller i sig så jag försöker vara snäll mot mig själv. Innan jag skulle lägga mig så försökte jag välja en bok att läsa. Har allt för sällan tid för det i vanliga fall så jag har några att längta efter. Både olästa böcker, men även böcker som jag älskar och kan läsa igen.

En av alla anledning till att läsa boken Min mormors historia ännu en gång:
”Vilken skam det måste ha varit för dig mormor. 46 år och tandlös. Men du beklagade dig inte. Det var bara att bita ihop. Om du ursäktar uttrycket. Jag tittade avundsjukt på dina tänder där de låg i glaset om kvällen och släppte ifrån sig små, små bubblor. När jag får lösgaddar ska jag äta hur mycket godis jag vill, tänkte jag. Du förklarade nämligen att man inte kunde få hål i löständerna. Jag drömde om att bli stor och få tänder man kunde skölja under en kran. Jag ville bli som du, mormor.”
Boken består av olika författarinnors berättelser kring sina mormödrar, de flesta kvinnor känner nog igen sig någonstans. För den innehåller alla möjliga olika typer av mormödrar. En otroligt vacker bok som jag älskar för att den skapar en längtan efter ens egen mormors berättelse.

Ett litet exempel på varför jag älskar Erland Loes böcker:
”En hiss är en fantastisk sak. Jag ska stå här lite till. Det fina med att åka hiss som vuxen är att ingen sätter frågetecken för om jag har i hissen att göra. Ingen misstänker att jag bara åker hiss. Jag ser ut att vara en av de andra.”


Sametinget har kommit med en metodbok för dokumentation av samisk kunskap som är skriven av Åsa Nordin-Jonsson. Har ännu bara bläddrat i den, men jag tror att den kan vara riktigt intressant. Den får ligga bredvid min säng och mogna ett tag till. Passande nog på en gammal stol från en tid när barnen på sameskolorna fortfarande lutade sina ryggar mot just det där mönstret.

4 reaktioner på ”I böckernas värld

  1. Grattis AnnaMaria.! Jag ser att du skaffat Glyn Jones bok.Han är en fantastisk man med sina hundar och som lärare. Där finns många sjukdagar att tillbringa. Fast jag önskar dig förstås hälsa och kraft i fortsättningen. Bättra på dig hälsn. AndersW

  2. Till Martin Lundholm genom din sida Anna-Maria!

    Det finns ingen databas dær materialet ligger samlat. Varje artikelførfattare førfogar øver sitt material som ligger till grund før de artiklar som de har skrivit. Boken kan du dæremot bestælla från sametinget, Sverige.

    mvh
    Åsa Nordin Jonsson

Kommentera

