Släkten

Varje gång jag presenterar mig för en same som jag inte träffat tidigare så börjar mitt huvud försöka placera in denne i ett system. Vems syster, barn, barnbarn eller denne. Känner jag någon av dennes kusiner eller kanske tremänningar? Eller bor den åteminstone på samma ort som någon jag är släkt med/känner. Träffar jag en äldre person förbereder jag mig på att berätta om vems barnbarn eller dotter jag är, var jag är uppvuxen samt har mina rötter. Något jag tror många samer har får träna på sedan de var små, de där med att kunna förklara var man hör hemma så att man kan placeras in i andras nätverkssystem. De fina är ju att så fort man kan placera in personen i sitt system, så känns det som vi blir bekanta väldigt fort. För en som inte är van detta kan det säker dock verka lite läskigt, känslan av att alla har koll på varandra eller åtminstone vill sortera in en i ett fack. Men det är väl ungefär som skillnaden mellan att bo i en by mot att bo i en stad. I en liten by har de flesta koll på vad du gör, vilket ibland kan kännas tryggt och emellanåt som att grannarna vet allt för mycket. De mesta har sina för och nackdelar:-)
Hur som helst borde detta ju innebära att jag skulle ha bättre koll på släkten än jag egentligen har. Men det kanske blir bättre med tiden, för ju äldre jag blir desto viktigare känns det att kunna min släkts historia.
Jannie, som förövrigt är min fyrmänning, stannade kvar här i Kittelfjäll en extra dag efter Sáminuorras styrelsemöte. Hennes aahka (Gunhild) är kusin med min aahka och är uppvuxen här, så i söndags eftermiddag tog vi en tur i området för att Jannies skulle få se sin aahkas barndomstrakter.


Utsikten mot Kittelfjäll Vi stannade till i Saksenvartoe som vi båda har anknytning till. Min aakhkas aajja byggde huset i början av 1900-talet. I bakgrunden skymtar Girifjäll. Sen vi nys om att min syster Kajsa och Andreas var på en sjö i närheten så vi körde dit. Dilko fick se sin första fisk, och lyckades förstås trassla in sig i linan till ett pimpelspö. Och vi hade turen att få med oss några av fiskar hem. Tack för det!

En reaktion på ”Släkten

Kommentera

