Beroendeframkallande

Idag har jag knaprat i mig en stor mängd torkat renkött. Kanske de godaste jag vet och otroligt beroendeframkallande. Jag önskar att jag kunde berätta för er hur det här köttet tillagats av mig själv på ett ytterst traditionell vis för att bli just så här gott. Men det kan jag inte, för jag har nämligen inte gjort det själv. I min emellanåt stressiga vardag så hinner man inte allt:-) Men utan rökt kött känns det ändå på gränsen till fattigt den här tiden på året så jag hade tur att det löste sig på något vis ändå:
Nila var på besök i början av april och undrade hur jag tänkt med köttet i frysen som skulle saltas och rökas. Ingen aning svarar jag, för jag hade faktiskt inte hunnit fundera över det. Vilket ledde till att han iallafall tog upp det innan han åkte och la de i backar för att det skulle tinna upp. När jag sedan vaknar upp två dagar senare och gör mig redo för att åka på en jobbresa får jag syn på backarna och inser att jag inte har någon salt, väldigt tajt tidsschema och dessutom saknar en bra plats att förvara köttet på. Så jag ringer en vän. När jag lite senare gjort mig klar och packat in allt i bilen svänger jag således in hos Margareta. I mina nytvättade jeans, nymålade naglar och sneakers bär vi in köttet i hennes tvättstuga för att lägga det i salt. Med hennes erfarenhet och hjälp går det betydligt snabbare än om jag skulle ha bedömt saltmängden själv. Från hennes tvättstuga hämtar sedan min pappa köttet och tar det till sitt vinterhus i Tegelträsk där jag planerar att dyka upp några dagar senare. När jag väl gör det så behöver köttet ligga lite längre i saltet så det slutar med att pappa och hans sambo Anna-Sara röker det någon vecka senare tillsammans med deras kött. Så där hängde det något dygn i röken över elden i tältkåtan han slagit upp på gården. Därefter fick lyckliga jag sedan köttet levererat hem till Kittelfjäll… Där delar av det hänger på tork i en bod här utanför och resten som ska bli souvas ligger i frysen.

Så i dag tänkte jag tacksamt på er som gjorde att det faktiskt var möjligt för mig idag att sitta och knapra på min köttbit. Och inser att jag har lite att lägga till i tjänstebanken…

2 reaktioner på ”Beroendeframkallande

Kommentera

