Tjänstebanken

För några år sedan läste jag nästan alla av författaren Paulo Coelhos böcker, fastnade för hans sätt att beskriva stora ting på ett enkel sätt. Jag fick ibland för mig att hans böcker hamnade i min väg för att jag just då behövde dem. Såhär några år i efterhand så kommer jag knappt ihåg vad böckerna handlade om, men jag kan fortfarande tänka på några av hans fantastiska reflektioner. Som det där med tjänstebanken. Ett egentligen ganska enkelt förhållningssätt där man lånar och betalar tillbaka till banken när man har möjlighet. Får du hjälp av någon så står du i skuld i tjänstebanken. Ger du dock hjälp kan du förvänta dig att få tillbaka, med ränta, i form av tjänster från samma person eller någon annan person. Tjänstebanken är inte geografiskt kopplad, utan finns i hela världen. Tanken är att så länge du gör människor i din omgivning tjänster, så kommer du få tillbaka dem dubbelt upp i något annat sammanhang. What goes around, comes around…

”I start making deposits in your account – not cash deposits, you understand, but contacts. I introduce you to such and such a person, I arrange certain deals, as long as they’re legal. You know that you owe me something, but I never ask you for anything.’
‘And then one day …’
‘Exactly. One day, I’ll ask you for a favor and you could, of course, say ”No”, but you’re conscious of being in my debt. You do what I ask, I continue to help you, and other people see that you’re a decent, loyal sort of person and so they too make deposits in your account – always in the form of contacts, because this world is made up of contacts and nothing else. They too will one day ask you for a favor, and you will respect and help the people who have helped you, and, in time, you’ll have spread your net worldwide, you’ll know everyone you need to know and your influence will keep on growing.”

Zahir är arabiska och betyder betyder ”det som inte kan undgås”. Något synligt, närvarande och omöjligt att inte lägga märke till. Något som börjar som en flyktig tanke men till slut blir det enda du kan tänka på, en besatthet, alltid närvarande i tankarna.

4 reaktioner på ”Tjänstebanken

  1. Några av Paulos böcker har verkligen öppnat nya dörrar för mig. Han är inte ett litterärt geni rent tekniskt sett (tycker jag) men han har väldigt många spännande tankar. Första boken jag läste var Pilgrimsresan och den lärde mig att jag kunde vara andlig utan att vara religiös och att kunna tillåta mig att leka lite med sådana tankar som jag inte hade gjort mig innan. Ett väldigt bra steg för mig. Sen har jag läst flera böcker av honom, men kanske inte blivit berörd på samma sätt. Har hållt på ganska länge med Alkemisten men jag tycker inte den är så bra faktiskt utan jag väljer andra saker att läsa emellan hela tiden (bl.a. just nu Den Samiska Vandringsrösten).

  2. Åh, just pilgrimsresan är en av de få jag inte läst. Kanske blir det sommarens nöje. Alkemisten var som tur var inte den första boken jag läste, för jag håller med om att den är lite seg. Lite för mycket ”saga” för mig. Men när jag väl läste den så var det någonstans i mitt liv där jag kunde identifiera mig med den och därför läste jag ut den. De jag gillar med Coelho är just de där sidospåren när han beskriver mänskliga handlingar på olika sätt. Samiska vandringsrösten? Vad är det för bok?

    1. Hittade ett par böcker om samer på biblioteket och även om inte Den samiska vandringsrösten är direkt skriven av en same så är den gjord i nära samarbete med Laila Spik (http://lailaspik.vingar.se/) och innehåller än så länge precis sånt som jag skulle vilja läsa om samers historia och religion, och från rätt vinkel. Den undviker”om”-perspektivet utan hittar istället ”med”-perspektivet. Tyvärr är den helt slutsåld, men kommer kanske i ny upplaga enligt Lailas hemsida (sök på ‘vandringsrösten’ i länken ovan).

Kommentera

