Doften som väcker minnen

Mina pelargoner som jag i något förvirrat tillstånd fick för mig skulle överleva vintern dog uppenbarligen. Så ikväll har jag planterat om ett par nya som inhandlades på Hamrebys (butiken som har allt) i Dikanäs häromdagen. Pelargoner hör till mina favorit blommor, inte minst för den speciella doften. Doften som jag hört någon beskriva som att det luktar ”tant”. Kanske är det därför jag tycker om dem som mycket, för i min värld påminner de om en speciell tant. Min mormor Thyra från Gardvik. Mormor som när hon blev äldre inte klarade av att ha blommor inomhus längre. Som satt ute på järntrappen när man kom med bussen på försommaren och njöt av pelargonerna hon planterat vid dörren. Det sa hon förstås inte, men jag tror att det var just de hon gjorde. För hon saknade att ha blommor inomhus, beklagade sig ibland över plastblommorna som prydde hennes fönster de sista åren hon bodde hemma i Gardvik.

Blundar, luktar på blomman och ler när jag tänker på dig, mormor.

Kommentera

