Gaahkoe – Bröd

Jag önskar att jag kunde säga att eftersom jag är ett riktigt ”husmorsämne” så slänger jag snabbt ihop en omgång gaahkoeh hur lätt som helst. Men det gör jag inte. Jag bakar bara när det kniper. Som nu när årets kalvmärkningar är på gång till exempel. Gaahkoe är den typen av bröd som bärs omkring i många ryggsäckar i min bekantskapskrets den här tiden på året. Av vatten, mjölk, jäst, socker, salt och mjöl (och eventuellt lite margarin) skapas runda ganska sega kakor som inte går sönder när man bär dem med sig.
Det verkar finnas lika många recept som bagare och frågar man någon så är det sällan de har exakta mått att delge. Eftersom jag saknar ugn och helst bakar med sällskap (som knappt kan låta bli att hjälpa till) bakar jag hemma hos Margareta. Kolla in kraften i de armarna. De har som ni förstår bakat en och annan gaahkoe genom tiderna. Gaahkoeh i frysen = Check

En reaktion på ”Gaahkoe – Bröd

  1. De såg riktigt goda ut. Att alla recept är olika har även jag förstått. Trots våra försök att återskapa min Farmors så blir det aldrig samma sak, fast receptet skrevs ner efter hennes instruktioner? Hur svårt skall det vara, vi bakar ju i samma vedeldade spis när vi försöker!
    Nej, det som saknas i baket är nog Farmors själ, och den kan vi ju aldrig återskapa.

Kommentera

