Rallarrosen

När rallarrosen blommar som gigantiska hav på ängarna så rymmer jag iväg några dagar. Till fjällsjöar, kalfjäll och hjortronmyrarnas förtrollade värld.

3 reaktioner på ”Rallarrosen

  1. Rallarroserna och så fjällen i bakgrunden, det är så vackert så jag nästan tappar andan, och rörd blir jag! Jag skulle gärna vilja ha den bilden som skärmbild i höst, får jag låna den för det ändamålet?
    Jag har mina rötter där uppe i norr och minns hur en same av släkten Krojk (säkert felstavat men uttalades så) 2 gånger per år vandrade med sina renar över våra marker och hur han och pappa blev goda vänner. En vår hade han med sig en valp till mig som var 4 år då. Tyvärr fick han ta hunden tillbaka innan vintern för vi var inte bra på att sköta den, vi hade ingen hundvana tyvärr. Men den gamle Krojk och pappa fikade alltid tillsammans när han kom förbi. Min pappa var en ganska tystlåten man som jag sällan hörde skratta, men vid kaffestunderna med Krojk var det mycket skratt och prat. Det fastnade som något bra hos mig som var ett litet barn då. Vi flyttade till en annan by sedan och jag återsåg inte Krojk, men jag glömmer aldrig för det är så bra minnen. Av den anledningen hittade jag din blogg och tittar in allt som oftast och älskar dina bilder och livet du beskriver! Varma hälsningar från mig som är pensionär och boende i Stockholm sedan 45 år tillbaka. / Monika Morén

    1. Tack, tack, tack Monica! för att du lämnade ett så här fint spår i min blogg. Det är alltid roligt och spännande att se vilka ni är som befinner er på andra sidan bloggen. Självklart kan du låna bilden. Om den inte går att kopiera direkt från bloggen så kan du höra av dig så får du den via mejl. Jag blir nästan lite nyfiken på var dina barndomstrakter är eftersom många Kroikare har rötter i dalgången söder om mina hemtrakter?:-)

      1. Så glad jag blev för ditt svar, tack fina du! Det gick bra att kopiera direkt från din blogg så nu har jag det allra finaste kortet som skärmbild. Jag är född i en by som heter Vällingberget och ligger ca 1 mil från Junsele norrut, det var dit Kroik kom förbi med sina renar vår och höst. Vi sålde skog, mark och hus när jag var 7 år och skulle börja i skolan och flyttade till en by som heter Solberg, ca 2 mil från Junsele. Min pappa var 61 år då – 54 år när jag föddes – så han orkade inte längre sköta skogen. Både Vällingberget och Solberg är utdöda byar nu, tyvärr, och jag har inget hus kvar däruppe. En stor bit av min själ finns ändå kvar däruppe. En vän till mig i Junsele, Ros-Marie Lambertsson, sa alltid att hon inte skulle flytta och att hon skulle gifta sig med en same:), vilket hon också gjorde! Men vi har inte haft någon kontakt sedan jag tvingades flytta vid 15 års ålder så jag vet inte vilken samesläkt hon gifte in sig i. Berättar detta för i bland är ju världen så liten så du kanske till och med vet vem hon är. Ja det är goa minnen. För att knyta an till Vällingberget igen så om man åkte från Vällingberget norrut så kom man till byn Granåsen och kunde åka vidare mot Doretea, Wilhelmina osv. Roligt att du kännner till Kroik, men de är inte någon släkt till dig i alla fall förstår jag. Den Kroik som var pappas vän var också i pappas ålder så han lever förstås inte längre. Hoppas att du fick mycket hjortron när du var ute på myren, världens godaste bär. Vi hade en stor hjortronmyr inte långt från huset i Vällingberget där vi frossade av guldet så fort vi kunde. Kram på dig! / Monika Morén född Alstergren

Kommentera

