Har du sett Herr Kantarell?

Det uppdagades sig tidigare i höst att Nila aldrig plockat kantareller. Vilket skapade en viss prestationsångest hos mig när vi skulle ut och plocka en kväll. Man vill ju gärna hitta ett bra ställe när man introducerar någon i kantarellernas vackra värld.
Vad jag inte var förberedd på var att jag, när vi väl befann oss ute i skogen skulle förvandlas till en kombination av ett entusiastisk barn (utan tålamod och noggrannhet) och en hamstrande svampgalning (med ett kraftigt tävlingsintresse). Vilket innebar att Nila knappt hann stanna bilen innan jag sprang iväg in i skogen för att leta upp Herr Kantarell och hans kompisar. Efter ungefär 10 minuter tappade jag tålamodet, började gå tillbaka och ropade på Nila att vi mest troligt var på helt fel ställe. För att 5 minuter senare ramla på ett riktigt fint kantarell stråk. Där blev jag så ivrig att jag knappt hann ropa på Nila innan jag kastade mig ned på backen och givetvis inte kunde hejda mig utan skyndade mig att plocka de största svamparna innan jag rusade vidare. Vilket innebar att Nila fick gå efter mig och plocka det jag i min slarviga framfart lämnat kvar.
Jag hade helt glömt bort hur kul det är när man kommer på ett bra kantarell ställe:-)

Det värsta av allt, var att jag var svinnöjd över att jag hade plockat mest när vi kom hem på kvällen. Kantarellplockning är en fin sysselsättning, men lockar kanske inte fram det mest charmiga hos mig:-)

En reaktion på ”Har du sett Herr Kantarell?

Kommentera

