Du är så bra, men jag måste gå vidare

Har du någon gång suttit i en nystädad lägenhet som du snart ska lämna?
En lägenhet där du under en period har bott och till vilken du knytit massor av minnen. En plats där du skrattat, gråtit, älskat, sovit, ätit, ägnat timmar till samtal med goda vänner och vaknat emellanåt med ett leende i.

Du har bestämt dig för att flytta och du längtar vidare, men ändå så känns det så otroligt sorgligt precis i den stunden när du ska lämna den där platsen som faktiskt symboliserar en period i ditt liv. Sådana gånger är jag vansinnigt nostalgisk.
Det har hänt att en och annan tår rullat ner för min kind vid de flyttar jag hitills gjort. Jag har suttit på golvet i tomma lägenheter och försökt fånga upp de sista minnena som blivit kvar när alla möbler och saker är utburna.

Påminner en aning om känslan när du slutligen lämnar ett förhållande som du ägnat så mycket tid till och en dag upptäckt att det inte är rätt längre. Det som har varit kanske är vacker, men det som ”är nu” fyller inte längre upp dina krav eller dina drömmar så du måste släppa taget.

Sen kommer den där dagen…
Det är slut, du är trots allt ganska nöjd med beslutet och det som återstår är att dela på det ni haft gemensamt. Då smyger nostalgin sig på. Du går igenom hur det gick till när ni träffades, alla fina minnen som skapats och kanske rent av glömmer det dåliga för en stund. Allt det där som du lämnar bakom dig för att nu bli ett avslutat kapitel i din bok.
En sorglig stund, kanske aningen bitterljuv, men ändå så nödvändigt för att kunna gå vidare.

Nu ska jag varken flytta eller avsluta ett förhållande. Men jag ska sluta jobba för Sáminuorra idag och den där känslan smög sig på. Nostalgin väckte mig i morse.
Jag har jobbat för organisationen i 3 år och det finns så många fina minnen knytet till det jobbet. Så många bra människor och stora idéer. Det har hänt så mycket under den här tiden och nu när de står på startplattan för något nytt så slutar jag. (Men jag kommer att heja på från sidan).
Du är så bra och jag önskar dig allt gott i framtiden. Men det är dags för mig att göra något annat…

En reaktion på ”Du är så bra, men jag måste gå vidare

Kommentera

