Morgonfunderingar

N: – När jag ringde skoterhandlaren för att höra vad de skulle ge i inbyte för skotern så undrade han direkt när jag presenterade mig om jag hunnit köra några varv runt jorden med den. Nästan fördomsfullt?
Jag: Eller hyfsat god kännedom om din bransch;-) Du har kanske nästan kört ett varv. Hur långt är det egentligen?

Sen börjar vi räkna på olika sträckor så där IQ-befriat som man bara kan göra tidigt på morgonen. Nu har jag googlat det och han har nog bara kört till Sydafrika med den skotern, om man är noga med sträckan:-)

Så ni som undrar:
Hur många mil är det runt jorden och hur långt tid tar det att gå runt jorden?
Vid jordens ekvator är omkretsen 40 076,592 km. En typisk genomsnittlig gånghastighet är 6 km / h. Om du går kontinuerligt utan några avbrott för att sova, äta eller dylikt kommer det att ta ca 280 dygn (6680 timmar) att genomföra resan.

Så nu vet ni det, man lär sig något nytt varje dag:-)

En reaktion på ”Morgonfunderingar

  1. Ja varje dag utan någon ny lärdom är en förspilld dag, men som tur är så tenderar livet att ge en nya erfarenheter och lärdomar dag för dag, vare sig vi vill eller ej ;-D Detta var dock härliga morgonfunderingar som man drar på munnen av att få ta del av!

Kommentera

