Flytt samer

Eftersom jag saknat internet, telefonen vägrat att blogga och jag varit vansinnigt trött så blev det en liten paus här. Det fina är att jag nu har hunnit samlat på mig en hel del tankar och idéer för framtida inlägg.


I slutet av förra veckan var det skiljning hos Nila i två dagar. Min syster Margret, hennes man Daniel och småfolket kom upp, vilket var både kul och skönt. Jag har fotat en del så jag ska försöka få ihop ett bildspel när jag återvänder till Studsviken igen.
Nilas bror är skadad så jag är kvar och hjälper till med flytten österut. Vi turas om att åka skidor de dagar som det är möjligt, vilket är ett väldigt rofyllt sätt att färdas på.
Långsamt ringlar sig hjorden längs flyttspåret under dygnets ljusa timmar. När fören inte stannar upp eller några av renarna bestämmer sig för att kliva av spåret så finns det tid för tankarna att irra. På kvällarna lämnar vi hjorden på någon lämplig betesbacke och morgonen därpå håller vi tummarna för att de inte ska ha spritt sig för mycket under natten.Om det går som det ska i morgon, så får renarna vila ett dygn medan vi smiter iväg på marknad i Jokkmokk. I alla fall jag☺

En reaktion på ”Flytt samer

Kommentera

