Att skidra

Igår startade inte min skoter när vi skulle åka till renarna. Så jag fick ta skidorna. Kändes lite motigt till en början eftersom som min kropp var trött.
Men när vi väl började samla så var det en befrielse, eftersom med skidorna tar man sig fram överallt.
Det är långt ifrån alla renar som skulle kunna samlas med skidor, det kräver både att de är relativt tama och att de vana med skidåkare. Hemma hos mig är det näst intill omöjligt eftersom våra renar är väldigt skygga.
Jag är egentligen inte så förtjust i den här typen av skidor och bindningar. Vill helst ha ett par korta turskidor. Men kylan och risken att bryta något ben när jag far runt där renarna betat gjorde att ett par gamla Peltonen fick tjänstgöra.

Det är en omställning i tanken från att samla renarna med en skoter till att stå på skidor. Men det är en bra träning, för man måste tänka på ett annat sätt. Jag har hört en klok man säga någon gång att man ska lära sig att köra skoter med renar som att man åker skidor. Att tankesättet egentligen bör vara det samma för det finns mycket renskötselkunskap i det. Jag vill minnas att det var Jörgen Jonsson, nuvarande orförande i SSR, som sa det i något sammanhang.

Med en skoter kör iallafall jag fler svängar, och eftersom jag vet att jag för eller senare kommer vara snabbare än renarna så gör det inte lika mycket om man skrämmer dem eller styr dem lite åt fel håll. Skotern sparar många gånger in tid, men det verkar som att man ändå kommer hem ungefär samtidigt på kvällen☺

På skidor så måste man spara på sina resurser, tänka efter innan man beger sig åt ett håll och noggrannare klura ut hur renarna har gått innan man vänder skidorna. Man måste ta sig tid att titta på terrängen och spåren på ett annat sätt eftersom det i längden kan sparas in energi.

Jag försöker undvika att åka onödiga tur tillbaka, men samtidigt kan man inte vara dumsnål och ta in för snäva rundor kring renarna. För kommer man mot dem i fel riktning då så får man åka en lång omväg för att nå runt dem igen. Sådana gånger hade en hund varit ovärdelig, och trots att Ina ännu inte har koll på vad hon gör så saknade jag henne igår. (De var så kallt och jag var rädd att det skulle bli en lång dag så hon fick vara med Nilas mamma istället).

När det kommer till att arbeta med renar från skidor så vet jag ingen annan man med så mycket kunskap som Martin, Nilas pappa. Han är snart 75 år och har skidat efter renar hela sitt liv. Martin som ni förstår är i otroligt bra form, men även väldigt skicklig på att hushålla med sig själv. Han vet när han ska gå på och när han ska spara sig.
Han kör förstås skoter om han måste, men tycker ofta att han gör mer nytta på skidor. Sen är han av åsikten att man inte borde få flytta renar med skoter, innan man gjort det på skidor. Så första året jag och Nila följdes så var det upp till bevis för mig att jag kunde hantera skidor i olika typer av snö och arbets moment☺

5 reaktioner på ”Att skidra

  1. Åh Anna Maria, kul att höra hur det är att skidra istället för att köra skoter. Jag har en dröm om att jag också ska kunna skidra mer när jag är hos renarna, det känns som om det är egentligen det ”riktiga” sättet. Den sista bilden är så fin dessutom:)

  2. Vad härligt det ser ut att åka skidor istället för att köra skotern varje dag. Bättre för både renar och människor! 🙂
    Tycker du har en jättetrevlig blogg och många underbara bilder!

  3. Jag säger oxå.
    Åh Anna Maria det värmer verkligen ett moders hjärta, är så glad att du har fått möjlighet att lära dig gamla beprövade arbetsmetoder.
    Sist och inte minst det är så roligt att titta på dina fina bilder och läsa om dina äventyr.
    Kram

  4. Roligt att se att det fortfarande finns de som åker skidor efter renarna. När jag var i skogen ”på den gamla goda tiden” åkte vi skidor hela vintern. Vi höll ihop kanterna med skidor, ibland åkte vi närmare med skoter och fortsatte med skidor. Skidorna var huvudsakliga verktyget hela vintrarna. Under flyttningarna fanns alltid några på skidor och några med skoter och kälkar med alla grejer som behövdes. Men så småningom blev skotrarna bättre på att ta sig fram och på den vägen är vi… Du är otroligt duktig på att fota, bilderna är nästan snudd på ”romantiskt vackra”.. som icke invigen kan man tro att arbetet med renarna är helt fantastiskt och smärtfritt hela tiden, vilken det i verkligheten inte är, det vet ju alla som har med renar att göra.
    Tack för en fin och rolig blogg att följa

Kommentera

