Det där med att studera…

Jag följde med Nila upp till Nästräsk häromdagen, med någon slags målsättning att jag ska komma igång med mitt studerande. Tanken är att jag ska göra klart min c-kurs i statsvetenskap i vår. Känns som att jag har gott om tid eftersom jag gjort halva kursen tidigare, men inser att den fort rinner mellan fingrarna. Jag kommer definitivt behöva ert pepp om jag ska ro det här i land:-)

Idag blev det ju inte riktigt så mycket gjort som jag tänkt mig:
På morgonen plockade jag fram alla böcker och började läsa lite här och var. Fick lite panik när det kändes som att jag kommit noll och ingenstans första två timmarna så jag ringde en vän, Elena, som för tillfället är i Umeå för att läsa på universitet. Fick tillbaka lite inspiration och återgick till böckerna, en kort stund.
Som bilden avslöjar så kunde jag dock inte låta bli att titta runt på internet efter ett tag.
Från Marja-Laejsas sida hamnade jag på en jätte intressant blogg som jag tänker börja följa. Jag samlar ju som ni vet på kärlekshistorier och här hamnade jag rakt in i en fantastisk berättelse: Höstlycka.blogspot.com.
Bloggen handlar till stor del om barn, men det som framförallt intresserar mig är hennes reflektioner om alternativa sätt att se på livet än det som vi matas med i vårt västerländska samhälle. Tankar kring konsumtion, frihet, statusjakt och alla åsikter som finns om hur man förväntas leva.

På golvet bredvid mig idag låg de här två uttråkade hundarna och hjälpte inte direkt till med motivationen för att sitta inne och läsa böcker. Blickarna och de högljudda gäspningarna sa: ”Du kan inte mena allvar att du ska sitta här en sån här fin dag”
Passande nog hörde Nila av sig precis då och undrade om jag ville träna Ina lite. Eftersom han har renarna i princip runt husknuten så har jag bett honom höra av sig om han hittar något lagomt jobb för oss två. En skock renar alldeles vid huset behövdes flyttas och vi tackade inte nej till en paus.

Ina fick syn på renarna uppe på en backe. Sen skulle de trilskas eftersom de ville förstås inte åt det hållet som jag hade tänkt mig och skidorna blev utbyta av en skoter.
Väl inne igen så var det dags för kaffekopp nummer 5.

Kaffekopp nummer 6 intogs en stund senare när Nila kom hem och gjorde upp eld i spisen.

Så nu när jag sätter mig med böckerna igen så intalar jag mig att charmen med att studera är att man kan styra sin egna tid, och det är ju trots allt bara några timmar i veckan som ska ägnas åt detta…

2 reaktioner på ”Det där med att studera…

  1. Men vad lustigt Anna-Maria! I natt drömde jag om dig och skrivande. Och du gav mig råd att ”Skriv mycket direkt. Skriv jättemycket och så fort du bara kan, det är det enda sättet att bli klar. Sen när du skrivit klart kan du ändra i texten.” Jag tror det handlade om vårt projekt, men så kollar jag din blogg och ser att du också har lite problem att hitta skrivlustan ibland. Kanske du ska lyssna till dina egna råd som du går och delar med dig på nätterna! 🙂

    1. Du det där låter ju som precis det råd jag behöver. Tack för att du ”förmedlade” det vidare till mig. För jag har som fastnat på formuleringar och får ingen bra början så det enda som gäller är nog att bara skriva så mycket man kan. Det ska jag ha i bakhuvudet nästa gång jag sätter mig ned.
      Kram kram

Kommentera

