Dagens energi och massor av inspiration

Pratade nyss med Saila-Marie Persson, en av tjejerna som jobbar med Vaajmoe- Sjung för livet, Sáminuorras kör. Blev så otroligt inspirerad av hennes driv, engagemang och arbete. Du är så bra!

Idéen till kören föddes en natt på det bästa årsmötet, Ammarnäs 2010. När jag hör om Vaajmoe kommer jag alltid att tänka på den tiden. Jag jobbade då som projektsamordnare och enda anställda för Sáminuorra.

En händelse kort innan mötet fick väldigt stora konsekvenser inte bara för den närmsta familjen och släkten, utan för väldigt många unga samer.
En ung kille som satt i Sáminuorras styrelse (en av mina dåvarande chefer) tog livet av sig. Eftersom jag arbetat med honom sedan flera år tillbaka så sörjde jag förstås och led med hans närmsta. Men det väckte även väldigt många känslor hos mig som jag gömt inuti mig sedan min lillasyster tog livet av sig ganska precis två år tidigare. Bland annat den där fasansfulla känslan av vanmakt och panik när man inser att en person är borta för alltid.

Många och långa telefon samtal fördes med dåvarande ordförande Helena Omma och flera andra i styrelsen. Hur skulle vi hantera detta under årsmötet som bara var någon vecka bort? Skulle vi kanske ställa in det eller flytta det tills det lugnat ned sig? Flera av styrelseledamöterna var nära vänner till honom och vi insåg att ingen av oss helt säkert kunde i förväg veta hur man skulle känna när vi väl träffades i ett sammanhang där vi vara vana att ha honom med. Men samtliga hade ett stort behov för att träffas och vi fick signaler om att det gällde även andra samiska ungdomar, inte minst genom de många anmälningarna som strömmade in. Jag började inse att jag just då hade ett av Sápmis viktigaste jobb, som spindel i nätet för att arrangera en plats där samiska ungdomar skulle och verkligen behövde mötas.

Så vi körde. Det fick liksom gå lite som det ville. Alla gjorde det de orkade och hade lust med. Vilket var en hel del. Inte minst på grund av att det var så många som slöt upp och stöttade. Vid förberedelserna och i styrelsens arbete upplevde jag en väldigt stark känsla av öppenhet och gemenskap som smittade av sig till deltagarna och höll i sig under mötesdagarna. När jag tänker på det så är det något jag upplevt flera gånger i den samiska världen, en stark förmåga att sluta upp kring varandra i svåra tider. Det borde vi utveckla, bli ännu bättre på och sätta ord på:-)

Som jag skrev i början blev det ett fantatiskt bra möte. Många bra diskussioner, beslut och nya arbetssätt. Massor av skratt, dans och kramar. Grymma föreläsare och artister. Jag var otroligt imponerad av en rad personers arbete, för att bara nämna några: ordförande Helena som skötte sin roll perfekt och Sara Helen-Persson som var anställd för att fixa med de praktiska.
Av de tre årsmötena jag hann arrangera som projektsamordnare för saminuorra var det antagligen det intensivaste mötet, men även de mötet som jag tog mig mest tid att prata med människor och vara närvarande i det som pågick.

Årsmötet präglades en hel del av denna händelse då ytterligare en ung same tagit sitt liv inom en ganska kort period, och det fanns ett behov hos många deltagare att göra något för att förhindra att fler skulle ske och även uppmärksamma vuxenvärlden på problemet. Då föddes Vaajmoe.
Konceptet med kören är att samla samiska ungdomar, köra en workshop med sång och skratt. För att slutligen uppträdda och då bland annat uppmärksamma unga samer som mår dåligt och samla in pengar till en fond. På facebook kan man läsa:

”Tanken är att vi ska lyfta en viktig och tung fråga, fast på ett roligt sätt. Samtidigt vill vi att detta vara en markering att såhär vill inte vi ha det mer! Vi vill ha kvar våra vänner i livet”

Vaajmoe vill ha dig!
Vaajmoe besöker olika platser och i veckan är de på plats på samiska veckan i Umeå. De behöver fler deltagare till kören som förövrigt kommer uppträda som förband åt Adjágas & Anna von Hausswollf. Hur grymt är inte det?

Vaajmoe har körövning och workshop på fredag klockan nio. Dessutom betalar de resa och mat. Anmäl er till Saila-Marie på 070-219 99 96.

Vill ni veta mer om projektet så har ni facebook sidan här

En reaktion på ”Dagens energi och massor av inspiration

  1. ❤ Tack Anna-Maria för din uppskattning. Många svåra och vackra minnen går hand i hand från årsmötet i Ammarnäs. Men mest av allt minns jag styrkan vi har i att ha varandra!

Kommentera

