Vädergurun

Om man inte har något att oroa sig för så kan man ju alltid hitta på något. Vi satt i bilen för några dagar sedan:

N: – Vad ska det bli för väder närmsta dagarna? (Precis när vi pratar om något helt annat för en gång skull)
Jag: ”- Hur ska jag kunna veta det, jag är väl ingen väderguru heller.”
N: ”- Jamen jag tänkte att du kanske skulle kunna kolla på din telefon.”
Jag: ”- Nä, det har jag redan gjort flera gånger idag och jag orkar inte prata om det. (Tittar ut genom fönstret och hoppas att det kommande vädret i Nästräsk gör att hans renar står stilla)
”Men du behöver inte åka hem imorgon, det blir inte skare än….Bara lite regn.
” Det sista mumlar jag lite tyst för mig själv. För alla vet ju att efter regn blir det ofta skare. Och skare gör ju att Nilas renar far iväg åt alla tänkbara håll. Fast egentligen vet jag ju att han kommer låna min telefon så fort han har chansen och porrsurfa på yr.no.

När vi pratar i telefonen dagen efter:
(han åkte hem dagen innan när han tittat länge nog på yr.no)

Efter att vi i den första delen av telefonsamtalet har gett varandra en grundlig väder genomgång av respektive ort vi befinner oss på, inklusive tolkningar av morgondagens väderprognos, så slår min analytiska sida till.

Jag: ”-Vi pratar alltid om väder, vilket normalt par gör det egentligen?
Jag har läst någonstans att människor som inte har något att prata om de pratar om vädret, eller var det att väder är det ämne flest kallpratar om. Typ om man står och pratar med någon trist typ så kan man alltid säga något om vädret. Nått i den stilen. Borde vi börja oroa oss för om vårt förhållande är så sunt. Ibland känns det ju som att 70% av våra samtal handlar om vädret. Eller är vi bara nördiga?”

N: ”-Ja, men det är ju inte så konstigt egentligen. Vi är ju intresserade av det. Vad har du gjort idag?” (försöker avleda mig)
Jag: ”-Jamen hur kul är de att vårt gemensamma intresse är det som alla andra människor kallpratar om.”
N: ”-Nu har du helt snöat in på det här med vädret.”
Jag: ”- Snöat in? Sa du det? Du till och med skämtar på väder-språk.”
N: ”- Haha, det tänkte jag inte på. Men du, vad gör det om vi nu inte har så mycket annat att prata om då. Det finns ju mycket att säga om vädret.”
Jag: ”-Nu pratar vi om något annat. (Lång tystnad, eftersom jag håller på att göra upp eld samtidigt som vi pratar) Vad konstigt att ni inte fick skare däruppe idag då, om det var så pass kallt i natt?…” (Tillbaka igen)
Det finns uppenbarligen en hel del att säga om vädret:-)

11 reaktioner på ”Vädergurun

  1. Ha ha ha, det är ju likadant för Viveca o mig, eller rättare jag som pratar o kollar väder. Det är ju naturligt när man lever med o av vädret!! Viveca har nog hört mitt vädertjat sedan vi träffades, skriver nog för det är inte säkert hon alltid hör vad jag säger(hörselskada?).

  2. Ha ha… min pappa är nog en pesimistisk-väderguru ut i fingerspetsarna. Han retar sig mest på vädret, kollar temperaturer, nederbörd och vindriktningar och allt skulle ju kunna vara lite bättre om han fick bestäma vädret själv. Förmodligen för att han jobbar åt och med samer, lever i skogen och är beroende av vädret . MEN nu har det liksom gått så långt så att han tagit in en termometer i TV-rummet och sitter och retar upp sig på inomhustermometern. För i tvrummet är det för varmt. Det kan skilja två grader mellan köket och tv-rummet och det borde vara förbjudet att sätta två element i samma rum!!!

    Jag har alltså hört så mkt väder-gnäll i mitt liv så att min hjärna genast svarade på den här frågan
    (”Vad konstigt att ni inte fick skare däruppe idag då, om det var så pass kallt i natt?…”)
    automatiskt och jag var tvungen att små le åt mig själv när min hjärnas svar låter som min pappa.
    ”Jaha, nog äre väl guds förbannat. Då har det ju blåst hela natten å torkat upp snön så det liksförbannat inte blev nå skare. De kunde man ju ge sig faan på.” Eftersom min pappa just nu är ute efter skare… fast inte för mkt skare för då blir det ju så jävla hårt å han e så förbannat less å sitta å stuttsa å slå, på skotern.
    Han e bra söt min pappa =0)

    1. Hahaha jag trort jag skrattar ihjäl mig … så himla klockrent emzon jag såg oxå den där termometern i tvrummet och tänkte nu har det gått för långt !!!

    2. Haha, det var det roligaste jag läst på länge:-) Kan riktigt se Torkel framför mig när han går och tittar på den där termometern. Idag när vi satt ute och eldade började jag, Nila och Petter (hans bror) att spåna på att göra en egen vädersite med möjligheter för folk att lägga in lite egna prognoser och upptäckter. Så nu håller vi helt på spåra ut känner jag:-) Kram

  3. haha ja du jag kan inte annat än skratta åt båda er två och åt syster ysters kommentar …. detta väder prat kan ju gå hur långt som helst tror jag i vissa familjer hahahahaha

Kommentera

