En annan fin ren

En fotograf med namnet Thomas Nybrand har hittat till min blogg och det visade sig att han fotat en av mina renar någon gång på sluttningarna av Jalkedsåje på sin väg mot Tjåkkele. Kolla in hans hemsida här

Foto: Thomas Nybrand

Tydligare än så här blir nog inte mitt märke. Så alla ni som rör i min omgivning och inte snappat upp märket lär er det ju nu:

”Åelkies göökte tsiehkie åvteldh jih göökte tsiehkie minngeldh, gårroeh sloeptje jih göökte tsiehkie åvteldh.”

På lule och nordsamiska tror jag det beskrivs ungefär så här:

”Gårudin sliepttje ja guokte biehke åvdålt, rievtudin niellja biehke (guokte biehke åvdålt ja guokte biehke maŋelt.”

”Gurut liekci ja guokte biehkki ovdal, olgeš ráideras (niellja biehkki eller guokte biehkki ovdal ja guokte biehkki maŋil)”

3 reaktioner på ”En annan fin ren

  1. Ráidaras betyder ju stege. Men vi säger väl det om 3 bitar fram o 2 bak eller tvärtom. Krasta hade en rolig kommentar, han menade ju att två bitar fram o 2 bak måste ju bli fyrhjuling.. 😛 hohoh, humor alltså! 😉 Men kul, nu ska jag hålla utkik i NB län 😉

Kommentera

