Tjejen som sprack av stolthet

Idag är jag så stolt så att jag nästan spricker. Nila har gått vidare till semifinal i Sápmi Awards kategori ”Kunnig, ung renskötare”. Så nu mina vänner hoppas jag att ni går in och röstar! Vilket ni bara kan göra en gång i varje kategori. På Nila röstar ni här

Varför ni ska rösta på honom?
Jag är ju i och för sig partisk i frågan, men jag tycker verkligen att Nila fyller upp alla kriterier som de satt upp för vinnaren. Vilket ofta lämnat spår i min blogg, inte minst eftersom de är några av många anledningar till att jag blev kär i honom.
Som till exempel att han är så otroligt duktig på att kombinera traditionell kunskap och gamla traditioner, med ny teknik och arbetsätt. (Förr och även nu).
Men även för att han har väldigt stor respekt för äldres kunskap, och att han använder sin far (och farbröders) råd samt kunskap i sitt dagliga arbete. (Att skidra) och verkligen använder sig av den också. (När man ler åt samma saker)

En annan anledning som gör att jag är väldigt stolt över och glad i honom för är att han alltid behandlat mig som en jämställd part när det kommer till kunskap om renarna trots att jag är tjej, vilket gör att jag insett att jag kan en hel del som jag insett förut. Han går med på att vi delar på arbetsuppgifter på sätt som inte alltid följer traditionella könsrollerna inom renskötsel vilket passar min syn på jämställdhet väldigt bra:-) (Som att tiden stannat)

Att han sen drar omkring i en arbetskolt stora delar av vinter, vilket jag aldrig sett någon i vår ålder göra i den graden borde ju inte heller räknas som ett minus. ( (The traditional way)

En annan anledning till att jag spricker av stolthet, är att även min kusin Nejla är nominerad. Nejla, som är en otroligt omtänksam och fin kille, som alltid har peppat och hjälp mig med olika saker i arbetet med renar. Nejla som dessutom är grymt duktig på att kasta lasso och hantera renar i överlag.

Som ni förstår är jag väldigt nöjd och glad idag över att vara omgiven av så duktiga män:-)

Mvh// Kampanjledaren

3 reaktioner på ”Tjejen som sprack av stolthet

Kommentera

