Samiska förebilder

Efter ett telefonsamtal med en kompis som varit inne och röstat på Nila i Sápmi Award fick jag massor av tankar kring tävlingen. Hon är svensk och röstade på Nila, eftersom hon inte känner någon annan samt är en god vän till mig. Hon undrade dock hur en person som inte känner eller är släkt med någon av deltagarna kan välja vem de ska rösta på. Vilket kanske inte är meningen heller att de ska?

Texterna om personerna är väldigt olika och säger kanske inte så mycket om dem. Angående Nilas text så var han själv till fjälls och gick inte att nå när de ville han en text av honom, jag satt på möte när jag blev uppringd och hade inte möjlighet att skriva något så jag min nöt tyckte att de borde väl kunna få ihop något av nomineringstexterna som skickats in eller vad juryn grundat sitt val på. Vilket gör att hans text ser hel koko ut om jag får säga det själv, men han får skylla sig själv som inte bett att få ändra den. De andra deltagarna är väl antagligen inte heller med i kategorin på grund av att de är duktiga på att skriva texter om sig själv:-)

Ju mer jag tänker på det så hade jag önskat att man anlitat en duktig journalist som intervjuat alla och lyft upp olika delar som varit intressant hos personerna. Beskrivit deras historia, drömmar och värderingar.
Det hade varit ett tillfälle att få en mångfald över vad det innebär att vara en ”duktig ung renskötare”, och hade kunnat ge andra unga killar olika exempel hur man kan vara en förebild. Vilket hade varit ett bra tillfälle för SSR att lyfta den fråga, hoppas man iallafall gör det vid finalen.

För det behövs manliga förebilder i den samiska världen, kanske speciellt i samebyarna där man annars lätt fastnar i ”så har vi alltid gjort” eller ännu värre att man beter sig mot andra som man själv blev behandlad när man började med renar och började bli en konkurrent på olika sätt.

Jag har ju fördelen att iallafall veta vilka nästan alla killarna är och i mina ögon är de alla värdiga vinnare men på olika sätt. Nejla och Nila har jag ju redan nämnt i ett tidigare inlägg. Andreas Kuhmunen är en kille som jag uppfattat som väldigt trygg och artig. Vi har jobbat ihop med renar vid några tillfällen i min grannby där han har släkt och jag blev förtjust i hans sätt att hantera renarna, självsäkert men ändå utan att vara onödigt hård.
Jonas Stenberg och Ole Johan Eira har jag aldrig arbetat tillsammans med, men träffat vid flera andra tillfällen. Båda två har grymt rolig humor och verkar vara såna som ser livet från den ljusa sidan. Såna som man skulle ha velat ha med om man själv fått plocka ihop människor till en egen sameby, just för att de säkert håller en väldigt bra stämning i gruppen. Lars Emil Rensberg vet jag inte riktigt vem det är, men har sett på facebook att hans vänner skriver att han verkligen fått kämpa för att nå den situation han är idag och att han därför är värd att vinna.

Avslutningsvis så är det ju trots allt en vinst summa på 100 000 kr, och även om Nila säger att det bara är en rolig plojgrej och att det inte gör något att han inte fått så många röster så hoppas jag ändå att ni röstar på honom:-)
Han är bra trots att han är en doldis i samiska sammanhang, inte har någon facebook (eller dator för den delen) eller särskilt stor släkt.
(Om inte annat så har han ju en tjej med många bloggläsare, som skulle kunna rösta:)

Där fick jag till slutklämmen, känner jag:-)
Nu tillbaka till skrivandet igen, men först en kaffe i solen på bron.

4 reaktioner på ”Samiska förebilder

  1. Om Nila lovar blogga om han vinner så har han min röst 😉 Ifall jag får rösta vill säga. Om du (eller nån) känner till nån renskötande samekille/man som bloggar (på svenska) så är jag intresserad av länken.

  2. Jag har ju redan röstat på Nila men så tänkte jag att jag minnsan skulle kunna gå in å rösta en gång till. Men då säger datorn att jag redan har röstat!? Å de får man tydligen bara göra en gång… Tråkigt me vuxen grejer där man inte får fuska =0(

  3. men jag förstår inte varför det måste vara en kille, tycker du verkar vara ett utmärkt val för nominering annars!

Kommentera

