Att låna av kommande generationer

Ibland kan jag tänka på hur starka åsikter jag hade om olika saker när jag var 17 år. Sådant som rör en orättvis världsordning, konsumtion och förlegade könsroller. Jag tänker på hur jag och Line, satte upp informationslappar om hur hönsen som värper våra ägg lever hela sina liv i en bur lika stor som ett A4 papper vid äggen på mataffärerna i Malung. Information som tydliggjorde att det är konsumenterna som styr över hur hönsen får behandlas och att man kan göra skillnad genom att köpa ekologiska ägg.
Vi samlade även in namnlistor i protest mot att Sveriges regering inte hårdare ifrågasatte USA:s intåg i Afganistan 2001. Ett intåg som vi ansåg byggde på hämnd och postkoloniala tankegångar. Vi drack té och skrev insändare till DN om regeringens flathet gentemot stormakten USA.

Livet var så mycket mer svart eller vitt i mina ögon när jag var 17 år, de där gråskalorna som jag så mycket oftare ser idag var inte lika uppenbara. Man kan tänka att man var ung och naiv, men samtidigt får jag nog lov att inse att jag faktiskt var väldigt klok och modig som vågade ifrågasätta om vi verkligen lever som vi lär. Mina ambitionerna att förändra världen finns fortfarande kvar, men mitt realistiska (och kanske tråkigare) nuvarande jag har en annan syn på det än vad jag hade när jag var 17 år. Vilket inte är så konstigt. Det tillhör den ålderns roll att ifrågasätta olika problem som vuxenvärlden skapat, medan jag idag inser att jag genom mitt egna beteende faktiskt kan vara en del av problemen. Det är svårare att ifrågasätta andras beteende när man inte ”sopat framför sin egna dörr” eller tagit de möjligheter som finns till förändring.

Men det finns en frihetskänsla i tanken att man själv påverkar och att man genom små förändringar därför kan skapa skillnad. Att istället för att ifrågasätta andras beteende börja fundera över hur man genom sina egna val och beteenden kan skapa förändringar i det som man stör sig på eller ser som problematiskt. Det innebär ju dock att man måste ta ansvar och tro på att det man själv gör faktiskt har betydelse. Läskigt, men spännande.

Sista året har jag tänkt så mycket på det här med konsumtion och att vi inte lever på ett hållbart sätt. Det går inte ihop med min bild av att vi lånar resurser från kommande generationer. Med tanke på den medvetenhet vi har om klimatförändringar och jordens begränsade resurser idag så är det nästan omöjligt att blunda. Hur hårt man än kniper ihop ögonen så finns det där. Vi konsumerar ändå som att det inte finns en morgondag, och vi får ständigt nya behov som måste fyllas.


Många bäckar små…
Jag kommer inte kunna lägga om min livstil på en gång, men jag känner att det finns vissa förändringar som kan göra skillnad och att jag har utrymme för att göra dessa. Skulle helt enkelt behöva en miljöpolicy för mig själv. Känner mig lite rostig i tankegången kring detta så kom gärna med tips på vilka varor eller beteenden man kan undvika, eller inspirerande bloggar som lyfter såna här frågor. Sådan jag redan tänker på (men ändå slarvar med ibland eller blir dumsnål av när jag väl står i butiken) är dessa:

1. Kläder. Jag är väldigt inspirerad av klädutmaningen 2.0 där Alexandra lyfte problematiken med den slit-och-släng kultur vi lever i. Tar jag en titt i min garderob så inser jag att jag rimligtvis borde klara mig en lång tid framöver, men istället för ett totalt köpstopp så ska jag verkligen fundera och ifrågasätta varje inköp oavsett om det är begagnat eller nytt. Varför vill jag köpa det här? Behöver jag det verkligen eller har jag något liknande redan i min garderob.

2. Kaffe och bananer. Alltid välja ekologiska alternativ. Borde vara en sjävklarhet, med tanke på att vi de senaste 10 åren fått information om att dessa varor besprutas med olika kemikalier som får stor konskekvenser för både lokalbefolkningen och miljön.

3. Ägg. Frigående.

4. Lokalproducerat, alltid vid valmöjligheter.

5. Material som kommer från skogen ska vara FSC-märkt, anledningen till detta utvecklar jag här

6. Källsortera Anna-Maria för tusan!!

Det här med mat har jag även skrivit om här.

Känner ni igen er i mina tankegångar och hur gör ni för att känna att ni lever som ni lär? Vilka små förändringar gör ni eller ser ni möjligheter till att börja med?

En reaktion på ”Att låna av kommande generationer

  1. Alla vet att vi måste börja tänka om! Att leva så slösaktigt som människan gör just nu är helt ohållbart i längden, men vi stänger ögonen och vill inte inse, eller bara kanske inte orkar bry oss=( Shoppa, shoppa, shoppa något varje dag…är sååå många människors vardag. Shoppingendorfiner som ger en kort tillfällig lycka samtidigt som man snabbar på konsumtionssamhällets ekorrhjul…För att svara på din fråga: Ja, jag känner igen mig i dina tankegångar och jag är inne på mitt andra år med konsumtionsköpstopp, jag källsorterar och plockar alla bär jag behöver under året. Försöker att inte äta så mycket rött kött som har transporterats långa sträckor. Men jag flyger alldeles för mycket flygplan och kör alldeles för mycket bil med en väldigt avgasig gammbil=) Den dagen jag har ett jobb med en lön som jag kan leva på ska jag köpa allt ekologiskt. Men det gör jag inte nu=(

    Appråpå när du var 17 år. Du var så inspirerande och cool. Min idol! (och är fortfarande=)=)) kram

Kommentera

