Den där tjejen på övervåningen

Familjen som jag hyr lägenheten av har varit uppe i veckan. De bor på nedervåningen i huset några veckor om året, och det är alltid lika mysigt med allt liv som deras närvaro för med sig. Misstänker dock att de tycker att jag lever på ett märkligt sätt, fast de säger de förstås inte. Inte så där rakt på sak iallafall. Men å andra sidan lyckas de nästan alltid dyka upp när jag har något ”skumt” för mig. Jag tappade ju bort telefonen för ett tag sedan och den nya har inte anlänt, så när de försökt nå mig innan de åkte upp så lurades mobilsvaret att jag skulle ringa upp inom den närmsta tiden.
Min planerade ”tre dagars” tur till Nila i slutet av juni, blev till två veckor. Gräsmattan hade under tiden förvandlats till en äng, och min cykel hade växt fast i en buske. Lagom tills de anlände. Jag hade tydligen även glömt att låsa dörren.
Senaste veckan har vi yrvaket sagt hej till dem när vi släppt ut Ina på eftermiddagen, och stressat hoppat in i bilen någon timme senare för att återvända morgonen därpå. Ibland har det slunkit ut ett glatt ”god natt” innan jag stängt dörren för morgon solens strålar.
Jag hade lust att bjuda dem på middag någon dag, kvällsfika eller iallafall kaffe och bulle. Men inga tider har passat. En kväll när vi ändå var hemma och jag kom på att jag skulle gå ned för att hälsa på så insåg jag att det ändå var allt för sent. Trots att det var timmar kvar tills vi skulle somna. Så jag drog igång dammsugaren… Efter midnatt.

Mvh/En förvirrad tjej

4 reaktioner på ”Den där tjejen på övervåningen

Kommentera

