Girjak och jag

Att titta på klockan och inse att det ännu bara är eftermiddag. Knyta kängorna, plocka med sig bössan och leta upp hundkopplet. Girjaks iver när han förstått vad som är på gång. Att komma ut i skogen den här tiden på året, dofterna och ljuden.
Lugnet inom mig när jag kommer in i skogen, knäpper lös kopplet och ser den vita svansen försvinna utom synhåll. Spänningen som gör att mitt hjärta bultar lite extra hårt när jag hör hans skall. Smyger framåt, stannar till om han tystnar. Försöker lista ut vad han skäller på och i vilket träd.
Man kan omöjligt vara någon annanstans än i nuet de där timmarna. Total avslappning från allt annat.

Girjak har varit här hos mig några dagar så jag passade på att ta en tur med honom i eftermiddag. Såg några fåglar, men råkade skrämma den jag hade läge på i sista stund. Gillar dock att strosa omkring i skogen på det där sättet, så oavsett jaktlycka så känner jag mig nöjd när jag kommer hem.

3 reaktioner på ”Girjak och jag

  1. Vilket häftigt namn på en hund! Betyder det nåt?
    Jag skulle ha behövt det för några månader sen när jag skulle komma på vad nya hunden skulle heta….
    Blir glad av att läsa din blogg.

Kommentera

