Mitt hjärta i din hand


I nio dagar undvek jag helt socker, vitt mjöl, alkohol och koffein. Ansträngde mig för att äta mat med högt näringsvärde och få i mig extra mycket vitaminer.

Resultatet?
Jag känner mig faktiskt piggare och gladare, eller iallafall jämnare i humöret. Det beror nog både på det jag åt samt att jag under veckan tog det väldigt lugnt och tog hand om mig själv lite extra.
Eftersom jag uppenbarligen tidigare fått i mig en hel socker och druckit allt för många koppar kaffe så blev de fyra första dagarna ganska tröttsamma. Hade ont i huvudet på eftermiddagarna och kände mig väldigt trött både fysiskt och psykiskt.
Passade på att åka ned till Aahka några dagar där vi tog oss tid att bara sitta och prata.
Trots att det kändes lite tungt i början var jag under hela perioden otroligt motiverad att äta som jag bestämt mig för. Dels för att det är spännande och intressant att fundera över vad det är man äter i vanliga fall, och om det finns några nyttigare alternativ. Men också för att jag blev glad och nöjd av att äta sånt som kroppen mår bra av.

En stor vinst är att genom att undvika något ett tag så hinner man känna efter om man verkligen behöver och vill ha det till vilket pris som helst. Eller om det bara är en vanesak, som egentligen är relativt lätt att vänja bort.
Just nu uppskattar jag vissa saker mycket mer än tidigare och tar mig tid att njuta när jag väl dricker mitt förmiddagskaffe eller äter choklad.


Det fina med veckan var att jag prövade lite nya saker och fann flera inspirerande sidor på nätet. Som till exempel den här fantastiska bloggen.
Brödet på den översta bilden bakade jag sista dagen, tyvärr hittar jag inte åt sidan med receptet med det var något slags glutenfritt banan bröd. På helgen ville vi göra en efterrätt så då hittade jag det här receptet på chokladpudding. Eftersom Nila kom ned med en hel hink hjortron så blev det hur lyxigt som helst tillsammans med grädde.

Kommentera

