Att vandra #2

Jag har hunnit vandra en hel del i sommar så jag tänkte ni ska få följa med på en tur. Blir så glad när jag ser fotona och minns de dagarna igen. Håll i hatten för nu bär det av:-)

1 Augusti 2012, klockan 16.00
Bestämmer mig för att ta en tur mot Marsfjäll för att se om jag ser några renar. http://www.yr.no lovar uppehåll dagen efter och solsken på fredagen.

Packar ihop en ryggsäck med:
Regnkläder, långkalsonger, dunväst, buff, vantar, extra strumpor kameran, kikare, tunna siden lakan, tändstickor, myggtabletter, myggmedel, fiskespö med några drag, kopp, spork, kaffepanna, stekpanna och knivbälte.
Necesär: tandborste, ansiktskräm med solkskyddsfaktor, skavsårsplåster, gasbinda, och läppcerat.
Mat: Köttfärs, hamburgebröd, dressing några kokta ägg, kaviar, salt, potatismos, gahku (bröd), smör, choklad, souvas, några varmakoppen soppor, kaffe och torrkött.

Åker förbi hos familjen Lind/Sällvin där det visar sig att även Maja och John ska på vandring åt samma håll. Spanar lite efter dem när jag går, men uppenbarligen startar jag före dem.

2 Augusti 2012 klockan 15.00

Lämnar bilen uppe på Borkalia och går ner genom skogen tills jag kommer upp på leden som går till den västra bron över Vojmån.
När jag passerat bron och går över den långa myren ser jag att det är en regnskur på väg österut så jag ökar takten och håller tummarna för att jag ska hinna upp mot fjället innan de passerar.
Jag har sådan tur att skuren drar sig på över den norra sidan av dalen. Efter en ganska brant stigning upp på Borkavallien så sätter jag mig ned en stund strax nedan vallientjålhte och tittar på regnskuren på håll som drar över byn Kittelfjäll. Vallie är för övrigt ett samisk ord för den avslutande östra delen på ett större fjäll. Tjåalhte betyder litet fjäll eller höjd. De flesta samiska orter eller fjällnamn har en betydelse som beskriver platsen och gör att man kan ana hur det ser ut utan att ens sett det på riktigt. Av den anledningen är det synd att man försvenskat och/eller bytt ut namn på många ställen i vårt område.
Österut ser man Saksenvaartoe, som vilar över min aahkas tjidtjieahkkan och tjidtjieaajjan (min farmors mormor och morfars) viste. Längre bort skymtar Saksenjaevrie.
Jag fortsätter över på den södra sidan av Vallien och får utsikt över Rissjön och Risfjället. Sitter och tittar genom kikaren en stund och förundras över ljuset öst om fjället. Därefter tar jag stigen som går efter fjällkanten västerut. Tänker på alla människor som gått här före mig och framförallt på mina förfäder som kunde området, med varje kulle och bäck, som sin egna byxficka.
Aahka brukar säga att de räknade på att kunna gå från vistet i Saksenvardo till hennes aetjieaahkka och aetjieaajjas (farmors farmor och farfar) viste i Daevnien på 4 timmar. Att det var en vanlig sträcka för henne att vandra när hon var ung.
Vid Durrjenjohke stannar jag och fotar bäcken. Har en bild i huvudet över hur jag vill att foto ska se ut och blir så inne i fotograferandet att jag blöter ena kängan i bäcken. (Durrie betyder en dalsänka i fjällen ovan skogen som är smal med högasidor, ej stup) 18.00 När jag kommer ner till Bijjie Bleriken får jag plötsligt en konstig smärta i knäet så jag gör upp en eld och tar det lite lugn. Hade planerat att fiska lite för att dryga ut matsäcken, men bestämmer mig för att ta mig till stugan istället och ge det extra tid att vila under kvällen.

2 augusti 2012, 07.00
Vaknar tidigt och dricker morgonskaffet på trappen. Det är fantastiskt fint väder, en av de varmare dagarna på sommaren. Knäet känns okej igen så jag bestämmer mig för att fortsätta mot Marsfjäll. Tar en tur upp på Fiehteres och tittar mot Bäverfjäll där det skymtar några renar. Eftersom min utgångs plan är att gå tillbaka via Bäverfjäll och Borkan dagen efter så siktar jag mot Bijjie Gaajlanjaevrie för lite förmiddagsfika och fiske.

Kastar två kast med fiskespöet och så får jag bottennapp med mitt favorit drag. Slutar med att jag klär av mig och vadar ut för att ta lös det. Inser att det inte känns så kallt i vattnet så jag tar sommarens första dopp:-) Gaajlandurrien speglar sig i vattnet och jag känner mig helt lycklig när jag dricker dagens andra kopp kaffe.
Sedan bär det av upp längs Gierehtsåelkie. Ina bli över lycklig av att komma upp på snön och springer som en galning fram och tillbaka. Eftersom solen värmer är det skönt att stanna till och sitta med kikaren ett tag på snöfläcken. Myggen håller sig dessutom på avstånd. När vi sitter och kikar mot Dåeriestjahke dyker det upp några nyfikna sarvar. Ina blir väldigt intresserad och gnäller när hon tittar på mig. Sen kan hon inte hålla sig och skäller till en gång. Hon vill så gärna sticka efter dem när de springer iväg, men känner nog på sig att det inte är helt okej att skälla eller att sticka iväg efter dem så hon kommer besviket tillbaka. Hittar några miniatyr kantareller. Luktar på dem och längtar lite till hösten. Det börjar bli varm och jag skymtar renar på snöfläckar lite här och var. Därefter blir det en massa telefonsamtal hit och dit. Nila är plötsligt på väg ned och vill att vi ska hitta på något över helgen. Jag föreslår att han ska möta upp till fjälls, han föreslår en biltur i Norge. Nejla och Marja-Laejsa ska på festival i Stockholm och en tanke på att följa med dem dyker upp i mitt huvud. Isånafall vill Kajsa följa med. Ja, ni förstår. Det bestäms tillslut iallafall att Nila ska hämta mig i Marsliden sent på kvällen. Vilket innebär att jag har gott om tid innan jag ska vara där. Så jag tar en tur upp på Marsfjällstoppen. Maaresvaerie. Eftersom jag kommer norrifrån så väljer jag den jobbiga vägen upp på norrvästra sidan. Tittar ned mot Topptjärnen. Aavnere ser ut att vara långt borta när man står där uppe. Försöker fota mig själv med självutlösaren. Sedan mötter jag de här trevliga männen. Vi pratade ett tag om allt och inget. Det är alltid intressant att möta människor när man är på sådana där ställen, spännande att ta del av deras äventyr en kort stund. De hade slagit upp tältet nedanför toppen och när jag går förbi det så ser det väldigt mysigt ut. Har faktiskt tänkt ända sedan dess att jag också skulle vilja ha ett litet lätt tält. Längtar nästan ihjäl mig när jag tänker på hur fint det skulle vara med ett lätt tält och inte en sådan där tung 70-tals klump som jag har (som gör att jag oftast lämnar det hemma och hellre går längre för att ta mig till en stuga). På toppen passar jag på att tittat noga åt alla håll (Världen ser lite annorlunda ut ovanifrån), fota en del och förstås känna mig som Leonardo Di Caprios rollfigur när han står längst fram på Titanic. (Frihetskänslan nr 1) Några renar passerade när jag är på väg ned. Så högt upp var vi tydligen. 18.00 Tiden rinner iväg, jag går i andra tankar och hips vips hade jag svängt ned efter leden vid Aajnandurrien trots att jag bestämt mig för att gå västsidan av Ajnantjahke och ned genom Ropendurrien längre söderut istället. Så då tog jag en extra lång middag och fotade några blommor istället. Innan jag vandrade i Marsfjällets skugga ned mot Marsliden. När jag vänder mig om innan jag går ned i granskogen tänkte jag på hur fint det måste vara att sitta på västra sidan av fjället en kväll som denna.

8 reaktioner på ”Att vandra #2

  1. Jättefina bilder och jättefint inlägg! Extra plus för packlistan. Blir impad/förundrad över att du orkar släpa med en stor gjutjärnsstekpanna. Är det helt normalt?

    Håller med om att det är trist med de försvenskade namnen på omgivningarna däruppe. Antar att det var en del i planen att utplåna det samiska språket, och därför känns det extra trist att det fortfarande görs så lite för att återställa dem. Skulle gärna själv använda dem, men man hittar så många olika stavningar så det är svårt att veta vilken som är rätt. Och också hur man uttalar dem. Personligen kan jag tycka att det vore bra att stava dem enkelt och fonetiskt enligt ”svensk” norm (i Sverige), så vi osamer lättare skulle kunna använda namnen och hjälpa till att bevara dem. Även om det blir dialektfel i uttalen. T.ex. så skriver man ju (gudskelov) inte ut alla diftonger i skånska namn på orter. Antar att det finns många åsikter och aspekter i ämnet. Förresten, vad heter (och betyder) Borkafjäll på samiska?

    1. Jag ska kolla med aahka vad Borkan heter betyder, men jag tror inte att jag hört något om det tidigare. Problemet med att använda en ”svensk” norm är ju att det är precis det man gjort på många ställen, de har liksom förvanskats då man inte längre lärt ut vad namnet står för. Antar att det har något med att det samiska ansetts som något lägre stående gentemot det svenska. Jag har också lärt mig det svenska namnen och använder dem ofta, men försöker ta reda på de samiska och omvända mig själv:-)
      Samtidigt gör det ju inte så mycket om man inte uttalar allt helt rätt, när jag åker utomlands så uttalar jag ju förstås namn och sånt fel många gånger. Men man kan ju försöka kolla av hur människorna som lever där säger eller nått:-)

  2. Vilken fantastiskt fin blogg! Bilderna är magiska! Har varit uppe i kittelfjäll många gånger det senaste året och man tröttnar aldrig på att titta ut på den fantastiska natur som finns runt omkring! Vilket lyx att titta ut på dom vyerna varje morgon man vaknar. känns roligt att kunna följa din blogg eftersom man själv inte kan vara uppe varje helg. Tack för fantastisk läsning och underbara bilder.. /Hanna

    1. Tack! Jag har knappt fattat det själv att jag bott hemma ”igen” trots att jag bott här nu några år. Kul att höra att du läser och tycker om min blogg. Ska försöka få ihop något inlägg om livet i byn inom snar framtid:-)

      1. Jag följer med spänning… 🙂 Försöker ta reda på lite historia kring gården vi köpt. Det jag kommit fram till är att det bott en man där som hette Sigvard Klementsson. Så om du vet något om den gården så är jag väldigt intresserad. Det känns som stället bär på mycke historia. med tanke på alla gamla byggnader runt om. Mvh/ Hanna

Kommentera

