Fina Ina

Idag blev jag lite extra glad över min hund. Jag blev dock inte lika stolt över min prestation, eller snarare min icke-prestation. Efter att jag gått upp och ned på ett flertal toppar under dagen så hade jag nästan gett upp att få se någon älg. På väg upp mot sista utkiksplatsen började Ina vädra och dra åt ett håll. Jag har ju inte ens tänk tanken att hon ska göra någon nytta så jag följde bara med. En stund senare ser jag älgspår och några meter längre fram några liggplatser. Här hade ju en seriös jägare tagit av sig ryggsäcken och laddat. (Men eftersom Ina lika gärna kunnat jaga med Edwin i serien om Hälge så skedde det förstås inte) Utan jag fortsatte flumma runt (”en vallhund kan ju inte jaga älg”) och fäste blicken på en liggplats som det ångar från. Där börjar det klicka i mig och när jag inser att Ina rest ragg tittar jag äntligen upp på tjuren som står ett 30 meter bort.
Medan jag försöker få ned bössan, ta bort linskydden och ladda så lunkar älgen iväg. Att smyga på en skrämd älg är ingen lek så jag ringde efter förstärkning, men det är en annan historia:-)
Nu blir det iallafall att uppmuntra Inas spår intresse på alla tänkbara vis. Tips mottages gärna!

2 reaktioner på ”Fina Ina

Kommentera

