Registera er!!!!!!

Just ja, en annan ska som jag tänkte skriva. I kväll är sista chanses att registrera sig till Sametingets röstlängd om man nu inte röstat tidigare. Med andra ord om ni ska rösta för första gången i vår så måste ni vara registrerade. Registrera er gör ni här.

De senaste året har jag flera gånger hört människor säga att Sametinget borde läggas ned, inte gör något för renskötseln, bara tjafsar osv. Det kan ju folk förstås tycka. Men något jag har väldigt svårt för är när folk säger att de inte tänker rösta, jag blir faktiskt till och med ganska irriterad när jag tänker på det. Nu har vi samer inte något självbestämmande att tala om, men det är ju ändå så att Sametinget har en hel del att göra med frågor som rör renskötsel och sameby angelägenheter och att de antagligen kommer förändras en hel del närmsta åren. Tyvärr verkar det ändå vara så att många människor som lever av/i/med renskötsel inte går och röstar. Hur smart är det?

Se nu till att registrera er och se till att era barn har gjort det. Punkt

Kommentera

