December mörkret

Ikväll konstaterade jag att December är bästa tiden att vara i Seidegava. Dagarna är så korta att vi inte behöver stiga upp så tidigt för att kunna vara ute när det ljusnar. Vi var och hämtade lite renar i Tuorpon igår så det blev ganska sent innan vi var hemma.
Idag har vi kört skoter en bit upp efter Piteälven eftersom Nila ville se hur betet såg ut och om det var några renar där. Vi var tillbaka innan de mörknade och hann både skotta gården samt byta skidor på en skoter.
När kvällarna är långa eldar vi i spisen och bestämmer oss för att göra pizza.
_MG_8427 Jag tar på mig förklädet med finaste volangen längs ned. _MG_8387
_MG_8386 Nila letar upp renskav ur frysen och vi tar det vi har ur kylen. Vitlök, ost, tomater, lök och fetaost._MG_8377 Kantareller _MG_8380 Sen är vi hur nöjda som helst och känner oss som bästa kockarna. Nila brukar till och med gå så långt att han börjar spåna på en affärsidé: ”- Såna här pizzor borde man ju faktiskt kunna sälja”. Jag nickar mellan tuggorna och ler lite när jag funderar på hur han tänker försäljningen ska gå till rent praktiskt. Jag menar det är ju inte allt för mycket folk som kör in till den här avkroken och desto färre som bor här. _MG_8421 Ina som fick följa med idag var helt slut och tillsammans med Girjak gjorde hon sitt bästa för att vara i vägen när pizzorna skulle ut och in i ugnen._MG_8410
Imorgon ska vi till Tuorpon igen på skiljning och därför tänker jag lägga mig i sängen och titta på en film nu. Hoppas ni har en trevlig helg!

2 reaktioner på ”December mörkret

Kommentera

