Slutet på året

Sista dagen på året flyttade vi upp på fjället hos Nila med några renar som varit på rymmen. Nila körde före och gjorde spår. Därefter kom jag och Ina med renarna. Eftersom det bara var några få minus grader ute så passade jag på att fota. Men jag har uppenbarligen inte ändrat vitbalansen på kameran sen min födelsedagsfest så det blev varierat ljus på bilderna.
_MG_9067_MG_9144 Nila kom tillbaka när han hittat några fler renar som vi tog med oss._MG_9127 Ina var förstås med. Hon fick dock åka en del skoter eftersom jag ville låta renarna gå i sitt egna tempo.
_MG_9149 Jag hade precis tänkt att det verkligen är roligt att arbeta tillsammans med Nila, när den gemytliga stämningen stördes av att han körde fast i en driva. Jag vet, det ser inte så farligt ut på denna bild. Men det var dåligt läge att börja fota när han fastnade ordentligt:-) Han brukar få läsa inlägg som handlar om honom innan jag lägger upp dem, men det gäller inte vid fastkörningar… Särskilt inte eftersom vi var lite oense om vem som var skyldig till händelsen:-) Vad tycker ni låter rimligt?

_MG_9182 Efter ett tag blev det dimma och dålig sikt, men renarna följde spåret så fint tills vi mötte Nila igen. _MG_9160 Han hade gjort spår till en större hjord så vi lämnade dem där innan vi åkte tillbaka igen.
_MG_9203

Ikväll bjöd vi över Nilas farbror Erik på middag. Han är 85 år och fortfarande i full fart. Skottar snö mest hela dagarna, tror jag. Eftersom jag och Nila firat nyår till fjälls de senaste åren så var det uppfriskande med lite sällskap. Även om han gjorde kväll fyra timmar innan tolvslaget. N återstår att se om vi lyckas hålla oss vakna. Får väl hoppas att det är något spännande på radion:-)
Gott nytt år mina vänner!

4 reaktioner på ”Slutet på året

  1. Åh, vilket kul inlägg! 🙂 Som icke summit-förare och risken att uppfattas som jäv vågar vi dock inte rösta på något av alternativen… Vi sitter på BB och myser men kan inte låta bli att längta lite till Seitevárre och renarna när vi tittar på bilderna! Härligt att köra skoter, jag som inte kunnat köra på hela hösten. Gastummen håller för närvarande på att istället träna sig på att hålla i en liten bångstyrig amningssugen baby. Tur att hon är världens gulligaste 🙂 Men där är jag nog också jäv… Gott nytt år önskar Brita Stina, Nils-Owe och babyn. Kram!

  2. Å vilken härlig blogg du har, går in ibland och läser och när jag läser detta om fastkörning blir jag full i skratt. Känns som skönt att veta att man inte är ensam att bli beskylld på när den andra fastnar 😀 / Sofia S

Kommentera

