Båetieh mov gaavalohke

Det finns en man som jag är väldigt fascinerad av, Nilas farbror. Han är en oändlig källa av visdom efter ett liv i renskötseln. Han är så gammal att han upplevt enorma förändringar från att flytta med rajd till att använda skoter och fortfarande idag har inte dragit in vatten i huset. Till saken är dock att han är en ganska tystlåten person, extremt tyst vissa gånger när han hälsar på. Typ säger hej, frågar om något nytt och säger tack för kaffet innan han går. I början blev jag lite stressad när han och Nila konverserade. Nu tycker jag mest det är spännande. Fem meningar tillsammans på en halv timme ger en ju en hel del tid att tänka och studera dem på.
När jag hjälper till att hålla låda så kommer vi ibland in på långa historier. Som igår när han berättade om fördelen med att flytta renarna genom att skidra först med en ledren, som de ofta gjorde tidigare. Efter ett tag kom han in på de där speciella renarna som kom när man lockade samt följde efter när man band en skälla i sitt egna bälte.
Såna renar var man rädd om, de var verkligen speciella
Jag tog uppenbarligen fram en salig blandning av porslin ser jag nu:-)

Kommentera

