Girjak <3

I fredags blev Nila tvungen att ta bort Girjak, hans trogna kompis sedan nio år tillbaka. Girjak har ju funnits med i bilden ända sedan vi möttes så jag blev väldigt ledsen när Nila ringde och berättade om vetrinärens dom.
Nu när det gått några dagar och jag tittat på bilder ikväll så inser jag hur saknad han kommer vara. Har så många fina minnen med den hunden, även om det tog ett tag innan vi hittade hur vi skulle förhålla oss till varandra. Girjak var en väldigt snäll hund, men gjorde inte ett strålande intryck på mig de första gångerna jag var på besök. Uppenbarligen förstod han ganska snabbt att jag var en konkurrent om Nilas tid. Han envisades i början med att stå intill och skälla så fort vi kysstes eller rörde vid varandra för länge. Han plockade inte heller poäng hos mig när han i tid och otid rev upp min väska i jakt efter mina underkläder för att lämnade dem lite här och var i huset:-)
Girjak var ju lite av en allväders hund, en så kallad mångsysslare, så de finaste stunderna vi haft tillsammans har vi rört oss i skog och mark, på fjäll och under snöiga kalla flyttdagar.
_MG_3964_MG_3967_MG_5057-1_MG_1850
_MG_9430 Spänningen att smyga fram när han skällde under fågeljakterna._MG_2101_MG_6700_MG_9260_MG_9252 Ett av de finare minnena med Girjak är från i höst när jag fick skjuta en stor älgtjur med honom som bandhund. Han markerade och jag smög dit. Efter första skottet, som jag trodde satt där det skulle så rusade älgen istället iväg och då var det även väldigt fint att kunna släppa Girjak för att höra hans skall bara några hundra meter bort. (Älgen på bilden är dock från föregående år) IMG_1378_MG_0262_MG_0281_MG_7735_MG_7688_MG_1895 När renarna var på ned mot vinterlandet och gick trögt framåt eller rent av stannade upp så hade Girjak en viktig roll. Ibland fick jag för mig att just renflyttningarna var det roligaste han visste. _MG_3762 Åh, vad vi kommer sakna honom….

8 reaktioner på ”Girjak <3

  1. Jag stötte på din blogg av en slump. Googlade på Nils Aslak Valkeapää. Superfina bilder och berättelser från ett liv som jag fascineras av att läsa om. Så… keep up the good work får jag väl säga. Ha det gott/ Niklas

  2. Oj, det är tungt när man måste skiljas från sina vänner. Kanske är det så att de som inte är de lättaste att vinna sedan när man börjat förstå varandra blir de som står oss närmast. Mitt deltagande i er sorg.
    (Kanske mest din sorg, för Nila erkänner väl inte att han sörjer en hund.)

Kommentera

