Att ge?

Laila Bagge blir förbannad när hon upptäcker att en människa som tigger har en mobiltelefon, eftersom han då inte kvalificerar in sig som tillräckligt behövande i hennes ögon.
Det är lätt att döma andra människors handlingar, men svårt att veta var skon klämmer på någon annan än sig själv. För tiggaren är Laila knappast den första personen som blängt och ifrågasatt om denna har rätt till att tigga. Laila som i detta inlägg upplevs av många som kommenterar som väldigt osympatisk har ju uppenbarligen dock gett till andra tiggare tidigare och är kanske en generösare person än genomsnittet. Eftersom många inte ger något alls till tiggare, någonsin. Rättfärdigar det då hennes beteende nu? Är det föresten okej att ge, trots att man mest gör det för sin egna skulle, för att känna sig god?

De är intressant att fundera kring just anledningen till varför man ger något till någon okänd, och känslan det väcker hos både den som ger och den som får. Själv har jag ingen vettig strategi för när jag ger, utan det blir lite nu och då. Ska tilläggas att jag inte stöter på så många tiggare i Norrlands inland så det är lite för lätt att säga att jag ger de så fort jag har chansen. Jag skäms dock ibland för att jag ger för liten summa mot vad jag egentligen har möjlighet till, hur tänker ni?

Paulo Coelho skriver i sin bo Alef en intressant vinkel kring just tiggeri, oavsett hur mycket man har eller inte så kan tiggeri ha flera funktioner:

I japan lärde jag mig takuhatsu av zenbuddisktiska munkar. Tabkuhatsu är en sorts tiggarvandring. Förutom att denna tiggarvandring hjälper klostren, som lever på gåvor, och tvingar lärjungen att vara ödmjuk har den också en annan betydelse: Den renar staden i vilken munken tigger. För givaren, tiggaren och själva allmosan utgör delar i en viktig kedja som skapar balans. Den som tigger gör det för att han behöver det, men också den som ger gör så av ett behov. Allmosan fungerar som en koppling mellan två behov och stämmningen i staden förbättras eftersom båda parterna behöver utföra handlingar som behöver äga rum.” Paulo Coelho, Alef

2 reaktioner på ”Att ge?

Kommentera

