Modernt nomadliv

Får ibland mejl och frågor när jag möter människor om olika saker. Tänkte svara på några av dem som går att knyta till mitt moderna nomad leverne.
_MG_9685

Var bor du egentligen?
Hm, en fråga som kan vara lite jobbig emellanåt eftersom det antingen känns som jag undanhåller en del av sanningen om jag ska köra kortvarianten alternativt måste dra en lång presentation för att förklara min boendesituation.
Jag hyr iallafall en lägenhet i Kittelfjäll från maj till december. På vintern hyr jag in mig nere i Studsviken (Västernorrlands län). Sen är jag ju någonslags särbo med Nila som bor delar av året i Rävudden, (Arjeplog) och på vintern hyr han in sig i närheten av där han har renarna för tillfället. Så vi bor lite här och var, ibland tillsammans flera månader i sträck andra månader ses vi kanske bara en helg eller så. Men vi försöker ha tid tillsammans högt på prioriteringslistan de perioder som renarna inte styr.

Hur hinner du med allt du verkar sysselsätta dig med?
Det gör jag inte, hela mitt liv handlar om att välja bort och fundera över vad som är rimligt att lägga tid på. Men… jag försöker tänka som Loreen ”Jag får inte tiden av någon, jag äger den”.

Hur orkar du flänga omkring så mycket och bo på flera ställen?
Efter att jag accepterat att det ingår i min livstil och det jag prioriterar att lägga tid på så tycker jag att det är helt okej, tidigare tänkte jag mycket på hur andra uppfattar mitt liv.
Men det är ju ett val att leva så här, det är ju inte så att jag är tvungen. Sen har jag insett att det handlar väldigt mycket om inställning till att vara ”hemma” på flera platser och att ifrågasätta normen med att bo på en plats året runt (iallafall om man är äldre än 25). Ofta känns det som mitt liv är jobbigare för andra människor, många verkar bli helt trött när de tänker på hur jag lever☺
Men det är klart, precis som alla andra sätt att leva är det jätte jobbigt emellanåt att få vardagen att gå ihop.

Några andra tankar om att leva så här:

1. Basen. Även om jag periodvis sover på fler än ett ställe under en vecka så har jag alltid en plats som jag tänker på som en bas där jag har fler grejer, tvättar osv. Under sommarhalvåret är det i Kittelfjäll och nu i vinter hyr jag in mig ett gigantiskt stort kök i en Västerbottensgård bredvid min syster i Studsviken.

2. Ritualer. Jag är förtillfället väldigt inne på att skapa ritualer som gör att själen hinner landa mellan förflyttningar. Små saker som att byta om till mjukisbyxor på kvällen när jag är ”hemma”, tända ljus och prata med Nila varje kväll. Att yoga på morgonen är en ny rutin som jag håller på att testa, hitills känns det som en bra grej. Ina har med sin bädd var hon än åker. Tar gärna emot tips på denna punkt!

3. Leva enkelt. Jag försöker att inte ha så starka band till materiella ting. I alla fall inte mängder av dem, istället gäller det att verkligen uppskatta de där speciella sakerna. Helst bör de även fylla en praktisk funktion, som till exempel min muminmugg och lilla rosa radio. Jag har bott på många olika ställen och äger ett fåtal möbler (hyr möblerat). Varje gång jag flyttat har jag gjort mig av med några grejer och lagt andra i lådor som befinner sig hos diverse människor, (mest hos pappa). På vintern lämnar jag en del saker i ett förråd i lägenheten i Kittelfjäll.
Ibland brukar jag bli förvånad när jag rotar i mina lådor över hur många saker jag har. Men så fort jag kommer hem till någon annan i min ålder så inser jag ganska snabbt att det är lite om man jämför med folk som bott på samma plats en längre tid. Nu förtiden tänker jag alltid noga efter om jag verkligen behöver det innan jag köper något samt om det är något som jag ska ta med mig eller kommer förvara i lådor delar av året.

Nu ska jag lägga mig och sova. Imorgon ska vi skilja renar som blandat sig med en annan grupp i samebyn. Love//A-M

Kommentera

